Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Vi trenger jentenes kompetanse når vi skal lage framtidas IT-løsninger, og vil gjerne gjøre jentene nysgjerrige på hva vi driver mer. Vi ønsker at flere jenter skal velge teknologifag. Dessuten vil vi jo gjerne hilse på naboene våre her på Rommen, sa Mastercards Lisbeth Belhadi, som var både guide og vert ved besøket.
Opplegget jentene fikk følge heter «Girls4Tech», og har blitt brukt i nærmere 80 land.
— Girls4Tech-programmet skal inspirere jenter i aldersgruppen 7 til 12 år til å velge en utdannelse og karriere innenfor teknologi og realfag. Opplegget kommer opprinnelig fra USA, men dette er en versjon tilpasset norske elever og norske forhold, forteller Belhadi.
De 25 Rommenjentene ble delt inn i grupper som fikk bli kjent med faguttrykk og bli kjent med hva som gjøres innenfor veggene hos Mastercard. For hver avdeling fikk de oppgaver som måtte løses.
Jayana, Maria, Goodness og Inaya var én av gruppene. De løste oppgavene som ble gitt lett. 12-åringene viste både analytiske evner og kreativitet når oppgavene ble løst, og hadde alle egne forslag underveis.
— Jeg har nesten bestemt meg for å jobbe med det de gjør her. Jeg synes det var gøy her i dag. Det var morsomt å lære om hvordan de arbeidet. Mamma og pappa har sagt at det er lurt å utdanne seg innen teknologi, sa Jayana.
— Jeg elsker matematikk, og jeg kan også godt tenke meg å jobbe med IT-teknologi, sa Maria.
— Ja, vi er flinke, og det var en gøy skoledag, sa Inaya og Goodness, men de mente at oppgavene kanskje kunne vært enda vanskeligere.
— Vi har mange sterke elever i denne årgangen på Rommen. Det var tydelig at de satte pris på en dag utenfor skolepulten. Det er godt for dem å komme ut. Det er også nyttig for dem å møte andre voksne, som ikke er læreren, sa en stolt lærer Christine Lie Olsen. Lie Olsen var glad hun hadde takket ja til tilbudet om å delta i programmet fra Mastercard.
Mastercards Nadia Paula (26) forklarte jentene om algoritmer, og brukte baller med forskjellig farge for å forklare. Det tok ikke mange sekundene før 12-åringene kom opp med egne løsninger på problemene Paula la fram.