Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Dette er en gledens dag for alle som reiser med T-banen. Når T-banetraseen legges i tunnel, vil T-banetogene kunne kjøre fortere og det vil bli et bedre nærmiljø i området. Når Østensjøbanen er ferdig oppgradert, kan det gi kortere reisetid for nær 60 000 daglige reisende, sier byråd for miljø og samferdsel Sirin Hellvin Stav.
Tunnelbyggingen på Østensjøbanen startet 4. april. Ifølge konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien, Per Magne Mathisen, er gjennomslaget en stor milepæl.
– Tusenvis av arbeidstimer er lagt ned for at vi i dag kan feire gjennomslag og lys i tunnelen. Jeg vil rette en stor takk til alle som bokstavelig talt har jobbet på spreng for å få dette til. I tillegg vil jeg på Sporveiens vegne rette en vel så stor takk for tålmodigheten til alle naboer som har vært berørt av anleggsarbeidet. Oppgraderingen av Østensjøbanen er godt i rute, sier Per Magne Mathisen i Sporveien.
T-banen i Oslo står for over 120 millioner enkeltreiser i et normalår. Til sammenligning ligger antall enkeltreiser med tog i hele Norge samlet sett på om lag 80 millioner, målt før pandemien. I perioden frem til 2040 vil det skje en betydelig satsing på T-banen i Oslo, med blant annet innkjøp av flere nye T-banetog og utskiftning av signalanlegget til T-banen.
– Oppgraderingen av Østensjøbanen er et viktig ledd i opprustningen av T-banen i Oslo. Østensjøbaneprosjektet bidrar til kortere reisetid på linjene 2 og 3, samtidig som vi oppgraderer infrastrukturen og forbedrer punktligheten og forutsigbarheten for de reisende.
Rundt én kilometer av Østensjøbanen skal fornyes, nærmere bestemt strekningen mellom Brynseng og Hellerud T-banestasjoner. Mellom Brynseng og Hellerud er det i dag to eldre stålbruer som er på slutten av sin levetid. Begge bruene vil bli erstattet av nye.
Når T-banetraseen tas i bruk neste høst, vil T-banen gå inn i tunnel sør for broen over Østensjøveien og komme ut nær Hellerud T-banestasjon.
Kostnadsrammen for fornyelsen av Østensjøbanen er 970 millioner kroner.