Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
På brua mellom T-banen og senteret på Manglerud dundrer trafikken på E6 forbi. I tre tiår har folk på Manglerud, Høyenhall og Bryn kjempet for å bli kvitt trafikken og støyen fra E6. Men ingenting har skjedd.
Manglerudtunnelen er også en av stridssakene i de pågående Oslopakke 3-forhandlingene, forhandlingene om den overordnete planen for utbygging og finansiering av veger og kollektivtrafikk i Oslo og Akershus.
Nå lanserer OBOS og entreprenørselskapet NCC en plan om et 400 meter langt og 70 meter bredt miljølokk over E6 forbi Manglerud. Prisen kan komme på under en milliard. OBOS anslår 500-700 millioner kroner. Byggetiden anslås til mellom to og tre år.
– Det kan både legge til rette for byutvikling og ta bort problemet med støy og luftforurensning. Løsningen er i aller høyeste grad realistisk hvis det er vilje, sier OBOS-sjef Danel Siraj til NRK.
Selve tunnelen består av stålmoduler som heises på plass. Så dekker man til med jordmasser på toppen slik at det blir et grøntareal som kan brukes av alle som bor i området. Ifølge NCC er den foreslåtte løsningen godt utprøvd.
– Det er en relativt enkel og effektiv byggemetode. Den er også relativt rimelig, sier Thor Heimdahl, pressetalsperson i NCC Norge til NRK.
På toppen av lokket kan det bygges idrettsflater, parkanlegg og gang- og sykkeltraseer. Og opptil 700 boliger ved siden av, der OBOS er grunneier.
OBOS sier seg derfor villig til å være med og betale for det foreslåtte lokket forbi Manglerud.
Robert Svoren er aksjonsleder i aksjonsgruppen «Manglerudtunnel nå». Han er positiv til det han har sett fra OBOS og NCC.
– Det er et spennende og nytenkende løsningsforslag som åpner for spennende byutvikling, sier han. Men det er for kort, sier han til NRK.
– Løsningen må dekke hele strekningen fra Ryenkrysset til Brynstunnelen, samt boligområdet langs Teisen, sier han.