DEBATT
– Britt Fossum (nestleder DNI Oslo, innfelt t.h.) og jeg har stått i denne kampen siden 2017. Vi har arrangert demonstrasjoner, samlet tusenvis av stemmer og vært tydelige på én ting: Dette må ta slutt. Nå er det på tide å vise at vi fortsatt står samlet, skriver DNI Oslos fylkesleder og stortingskandidat, Cecilie Lyngby (innfelt t.v.), som er leder av Ja til miljø, nei til bompenger.
Foto: Ingri Valen Egeland / Innfelt: Privat
– I Oslo har det gått for langt
– Det er tid for nye demonstrasjoner. Vi må si ifra høyt og tydelig at dette ikke er greit.
Tall fra AutoSync viser nå det vi lenge har fryktet og kjempet imot: Ingen andre steder i landet betaler bilistene mer i bompenger enn i Oslo.
Gjennomsnittlig har hver osloborger med bil måttet ut med 658 kroner i første halvår av 2025. Det er en økning på 63 kroner fra i fjor.
Dette skjer samtidig som lønnsveksten stagnerer, matprisene øker, og folk flest kjenner på en krevende økonomisk hverdag.
Dette er ikke bærekraftig verken økonomisk for folk flest, eller sosialt for byen vår.
Hårreisende
Det er rett og slett hårreisende at hovedstadens befolkning skal bære den største byrden, mens vi vet at mange ikke har reelle alternativer til bilen i hverdagen.
Foreldre som skal rekke barnehage og jobb. Eldre og syke som trenger transport. Arbeidere som starter arbeidsdagen før kollektivtilbudet våkner.
Tid for nye demonstrasjoner
Bompenger har blitt en skjult ekstraskatt, og i Oslo har det gått for langt. Vi snakker ikke lenger om miljøavgifter vi snakker om en inntektsmaskin på ryggen til vanlige folk.
Britt Fossum (nestleder DNI Oslo) og jeg har stått i denne kampen siden 2017. Vi har arrangert demonstrasjoner, samlet tusenvis av stemmer og vært tydelige på én ting: Dette må ta slutt.
Nå er det på tide å vise at vi fortsatt står samlet. Det er tid for nye demonstrasjoner. Vi må si ifra høyt og tydelig at dette ikke er greit. At vi nekter å akseptere at bilistene i hovedstaden skal være melkeku for byens økonomi og klimaprosjekter.
Ikke imot kollektivtransport
Vi er ikke imot kollektivtransport. Vi er for valgfrihet, rettferdighet og respekt for folks livssituasjon.
Det får være grenser for hva politikerne kan påtvinge folk.
Det er nok nå.