Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
MDG vil skrote Hammersborg-tunnelen: - Vanvittig å bruke milliarder på tunnel som leder til mer biltrafikk
Senking av Hammersborgtunnelen på Ring 1 under det nye regjeringskvartalet er forsinket. Og ligger an til å bli dobbelt så dyr som planlagt. MDG kaller det vanvittig pengebruk og ber nå regjeringen skrote hele prosjektet.
— Det er viktig for byutviklingen i Oslo at vi lykkes med målet om å få mindre bilkjøring i sentrum, slik at man får utvidet de nærings- og menneskevennlige områdene som nå har oppstått i sentrum med bilfritt byliv, sier MDGs nestleder Arild Hermstad.
Hammersborgtunnelen under regjeringskvartalet må av sikkerhetsgrunner senkes ti meter. Det skulle først koste 1,7 milliarder kroner.
18.000 kjøretøy i tunnelen hvert døgn
Ifølge en rapport omtalt i Aftenposten er prislappen nå doblet. Og det er varslet forsinkelser i arbeidet med å senke tunnelen.
Det mener MDG er god nok grunn til at hele tunnelsenkingen bør skrotes.
— Det er vanvittig å bruke så mange milliarder på en tunnel som bare leder til mer trafikk og dårligere bymiljø, sier Hermstad.
Hammersborgtunnelen er en del av Ring 1 og er en viktig tverrforbindelse for biltrafikken mellom sentrum øst og vest. I snitt passerer 18.000 kjøretøy hvert døgn gjennom den 380 meter lange tunnelen i Oslo sentrum.
— Bør nedskaleres hvis den ikke skrotes
I denne trafikken inngår også svært mange busser som skal til eller fra Bussterminalen ved Galleri Oslo.
— Om regjeringen ikke går inn for å skrote tunnelen bør den nedskaleres. Det må være mulig å lage et billigere og ned-dimensjonert tunnelalternativ som kun er forbeholdt bussruter, mener Arild Hermstad.
Dersom Hammersborgtunnelen stenges for privatbiler vil det bety at det blir enda færre tverrforbindelser enn det allerede er i Oslo. Det mener Hermstad er i tråd med kommunens mål om redusert biltrafikk og utslipp.
— De negative samfunnskostnadene av at bilen skal ha tilgjengelighet over alt er store. Det er til hinder for grønn næringsutvikling og gjør det verre for fotgjengere og syklende å bevege seg på en effektiv og trygg måte, mener Arild Hermstad.