Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Båtdelingstjenesten startet opp i 2020 – som verdens første i sitt slag. Alle ansatte er permittert og kundenes medlemsavgifter på over 30.000 kroner og oppover kan være tapt, skriver Budstikka.
Ideen er at man kjøper seg inn i en båtpool med et abonnement og får tilgang til å bruke båtene i poolen i alle de havnene tjenesten har båter. Men man slipper altså å ta ansvar for vask og bunnstoffing og alle slike ting som hører med til båtlivet.
Nå stopper Kruser all utleievirksomhet i alle sine havner, som blant annet inkluderer Aker brygge, Sjølyst, Oksenøya i Bærum, Sandvika, Vollen, Leangbukta, samt Bergen og Moss. De skulle også begynne å bruke en havn på innsiden av Malmøya i år.
Kruser, som holder til i Drammensveien, startet først opp en båtdelings-pool med elektriske båter på Aker brygge og Oksenøya marina i Bærum.
Det var første gang noen forsøkte noe slikt på verdensbasis, og ordningen kom på plass med støtte fra begge kommuner.
— For oss var støtten fra klimaetaten, gjennom klima- og energifondet i Oslo kommune, et helt avgjørende bidrag til at vi fikk bestilt de første båtene og startet opp båtpoolen, fortalte gründer og daglig leder i Kruser, Christer Ervik til VårtOslo sommeren 2020.
Tre år senere ser ting mørkere ut for Kruser.
— Vi har ikke penger til å betale tilbake alle medlemskapene nå dessverre. Vi har brukt det vi har på å rette opp alle feilene med båtene og holde tjenesten i gang. Det har vært en tøff periode med store uforutsette problemer, og nå finner vi det ikke lenger forsvarlig å leie ut de båtene vi har tilgjengelig, sier Ervik til Budstikka nå.
I 2022 hadde selskapet et underskudd på 6,8 millioner av en omsetning på 4,3 millioner.
Siden oppstarten i 2020 har Kruser et samlet underskudd før skatt på 10,4 millioner kroner – like mye som selskapet har omsatt i samme periode.
Ifølge Ervik jobber selskapet med å få til en restrukturering.