� Byrådet må legge den nye parkeringsnormen på is, sier direktør for handel i hovedorganisasjonen Virke. Her et bilde av parkeringsplassen ved Manglerud senter. Foto: Terje Bendiksby / scanpix

— Ny parkeringsnorm i Oslo gir økt biltrafikk

Byutviklingsbyråd Hanna E. Marcussen (MDG) mener saken om at Maxbo på Sinsen må erstatte 44 parkeringsplasser med sykkelparkering er blåst opp. Men hovedorganisasjonen Virke mener Oslos nye parkeringsnorm gir økt biltrafikk.

Publisert

Maxbo er pålagt av plan- og bygningsetaten å etablere 88 sykkelparkeringsplasser og dermed fjerne 44 bilplasser ved sin butikk på Sinsen.

Det betyr at Maxbo på Sinsen står igjen med 26 parkeringsplasser, noe som er altfor lite for en bærekraftig drift for byggevarehuset.

Saken ble omtalt i flere medier i går, og det ser altså ut til at plan- og bygningsetaten skal ha begynt å praktisere forslaget til ny parkeringsnorm før den er vedtatt.

— Hindrer etablering av ny handel

Byråd for byutvikling Hanna E. Marcussen, mener at saken er blåst opp og påpeker at det rødgrønne byrådet fortsatt ikke har behandlet saken. Uansett, Maxbo-saken er et godt eksempel på hvor galt det kan gå dersom man legger ny parkeringsnorm til grunn i forbindelse utviklingen av byen vår.

Oslo er i ferd med å få flere sykkelveier og bedre sykkelparkering. Men saken om Maxbo Sinsen og sykkelparkering er behandlet av plan- og bygningsetaten. Den er ikke avgjort av byrådet. Foto: Berit Roald / NTB scanpix

Det nye forslaget vil redusere antall næringsparkering ved nybygg, ombygging og bruksendring med mellom 65 og 98 prosent. Det burde bekymre byrådet at forslaget til ny parkeringsnorm ved nybygg og ombygging ikke bare vil virke som et etableringshinder for nye handelsaktører i Oslo, men også gi mer bilkjøring og en mer forurenset hovedstad.

— Sju av ti bruker bil til å handle mat

Syv av ti sier nemlig at parkeringsmuligheter er viktig når de skal handle dagligvarer. Det viser en undersøkelse blant Oslo-borgere som har tilgang på bil, gjennomført av Norstat på vegne av Virke.

Like mange sier at de bruker bil minst en gang i uken når de skal handle dagligvarer, mens hele 76 prosent har brukt bil for å handle dagligvarer de siste to ukene. To av tre sier dessuten at de ville kjørt til en annen butikk lenger unna, hvis det ble vanskeligere å parkere ved dagligvarebutikken de oftest handler i.

Særlig i de ytre bydelene er det mange som bor slik at de trenger bil. Når vi vet at en kjernefamilie med to voksne og to barn handler to tonn dagligvarer i året, og at gjennomsnittshandelen er på rundt 15 kilo, kan vi forstå at det er mange som velger å bile til butikken.

— Legg parkeringsrestriksjoner på is

De som vurderer nyetableringer av dagligvarebutikker, kan bare glemme det. Det vil ikke lønne seg når man ikke kan ha parkeringstilbud på lik linje med de etablerte virksomhetene. Supermarkeder er avhengig av å få regulert parkeringsplasser.

For eksempel trenger en Meny-butikk med et salgsareal på 2000 m² minst 75 plasser. Skal handelen svare på politikernes ønske om bredt utvalg og lokalmat, må det også reguleres nok parkeringsplasser for å sikre tilstrekkelig besøk i butikkene.

Virke mener at byrådet i Oslo må endre forslaget til ny parkeringsnorm. Vi har forståelse for at næringslivet er kritiske til de mange restriksjonene på bilbruk i Oslo sentrum, men det er mer problematisk med de varslede innstrammingene for resten av byen.

Disse bør byrådet raskt legge på is.  Alternativet for folk flest blir nemlig ikke å utstyre seg med stor ryggsekk for å handle dagligvarer til fots, men heller kjøre til en butikk med gode parkeringsforhold, selv om den er lenger hjemmefra.

Powered by Labrador CMS