T-banen hadde 106 millioner påstigninger i fjor, en økning på 11,7 prosent fra 2015. Foto: Christian Boger

Nå reiser flere oslofolk kollektivt enn med bil

Publisert

Stadig flere oslofolk lar bilen stå og reiser heller kollektivt eller sykler. I fjor var første gang flere reiste med buss og bane enn med bil.

Kollektivtrafikken i Oslo og Akershus passerte i fjor 350 millioner påstigninger. Her er resultatene for hver enkelt reisemåte:

  • Buss: 147 millioner reiser, en økning på 4,4 prosent
  • T-bane: 106 millioner reiser, en økning på 11,7 prosent
  • Trikk: 53 millioner reiser, en nedgang på 2,7 prosent
  • Båt: 4,6 millioner reiser, en økning på 3 prosent
  • Tog (NSB): 40 millioner reiser, en økning på 0,8 prosent

I 2016 passerte Ruter 350 millioner årlige påstigninger på buss, trikk, båt og bane. Det betyr at kollektivtrafikken i Oslo og Akershus så 16 millioner flere enkeltreiser, ifølge nye trafikktall fra Ruter.

Oslofolk blir stadig mer glade i byens kollektivtilbud. Hele 34.000 flere enkeltreiser ble gjennomført hver dag, sammenlignet med for ett år siden. Den kraftige veksten i kollektivtrafikken skjer samtidig med at vi for første gang ser en nedgang i biltrafikken i hovedstaden.

— Vi får større bevegelsesfrihet

— Det gleder meg stort at flere og flere kan oppleve mer bevegelsesfrihet uten å bruke bil, sier Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter.

— Vi har lagt et veldig sterkt år bak oss. Det gleder meg stort at flere og flere kan oppleve mer bevegelsesfrihet uten å bruke bil. Flere og flere kommer seg til skolen, butikken og jobben ved hjelp av kollektivtrafikk, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jensen.

T-banen er den store vinneren

Den store vinneren fra i fjor er t-banen, som opplevde en passasjerøkning på hele 11 prosent. Nytt på t-banen var åpningen av Lørenbanen. T-banen har de senere årene også fått flere avganger.

— Utvidelsene og endringene vi har gjort i tilbudet har slått godt an hos kundene og har gitt folk en helt ny mulighet til å reise kollektivt i byen, sier Jensen.

Trikken har "møtt taket"

Den eneste lille skuffelsen fra fjorårets trafikktall er en liten nedgang i antallet reisende med trikken.

— Nedgangen i antallet reisende med oslotrikken skyldes kort og godt at vi ikke har hatt noen mulighet til å utvide det eksisterende tilbudet, sier Reitan Jensen.

Han og hans kolleger er derfor svært fornøyd med at de fra 2020 får en ny trikkepark. Samtidig jobbes det med å bedre fremkommeligheten i Oslos gater.

Oslofolk ønsker en mer miljøvennlig by

Byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nugyen Berg, er glad for at det nye reisemønsteret er med på å gjøre hovedstaden mer miljøvennlige.

— Disse tallene viser at oslofolk liker å reise grønt og effektivt, uten kø, kork og kaos. Det kan vi være stolte av. I år blir det enda bedre. Byrådet satser stort på bedre kollektivtilbud i Oslo, med rekordhøye overføringer til Ruter. Jeg gleder meg til å se resultatene i form av flere avganger og de første elbussene i gatene, sier Lan Marie Nguyen Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

— Åpningen av den nye t-baneringen og nye Løren stasjon, samt hyppigere avganger på banen til Mortensrud, er mye av forklaringen på fjorårets passasjervekst, mener konsernsjef i Sporveien, Cato Hellesjø.
Powered by Labrador CMS