De seks elektriske fartøyene startet paraden med å stille opp side om side i havnebassenget utenfor Skur 38 på Vippetangen – klare for seilas med Fjordbyen som bakteppe. Fra venstre: Dronningen, Oslofjord 1, Vision of the Fjords, Brisen, BB Electra og Pelikan 2.Foto: Nikolas Gogstad, Spoon / Oslo Havn
Oslo havn: Dette spektakulære synet har du aldri sett før!
Nylig arrangerte Oslo Havn et spektakulært syn utenfor Vippetangen og Akershusstranda. Seks elektriske fartøy i samlet seilas gjennom indre havnebasseng viser den voksende elektriske flåten i Oslo.
– Jeg vet ikke om noen andre byer i verden som er like
preget av elektriske båter som Oslo. Nesoddfergene og øyfergene frakter
tusenvis av passasjerer utslippsfritt hver dag. De leder an i det grønne
skiftet, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.
Stadig flere aktører investerer i nullutslippsfartøy. Oslo
Havns tilbyr ladeinfrastruktur og tilrettelegger for innovative rederier som
satser på bærekraftig sjøtransport.
– Jeg vet ikke om noen andre byer i verden som er like preget av elektriske båter som Oslo, sier havnedirektør Ingvar M. Mathisen.Foto: Hans Kristian Riise / Oslo Havn
I båtkolonne
Etter oppmøte ved Vippetangen seilte båtene i kolonne rundt
Kavringen fyr, ledet av Oslo Havns miljøbåt Pelikan 2.
Båtfører Tina Borge Kvalsvik satt ved roret. Havneinspektør
Jørgen Berg-Jacobsen koordinerte seilasen via radiokommunikasjon.
Annonse
Båtfører Tina Borge Kvalsvik satt ved roret på Pelikan 2. Havneinspektør Jørgen Berg-Jacobsen koordinerte seilasen via radiokommunikasjon.Foto: Oslo Havn
Bak Pelikan II fulgte ett fartøy fra hver aktør som opererer
helt eller delvis elektrisk i Oslo og Akershus; BB Electra, Brisen, Vision of
the Fjords, Oslofjord 1 og Dronningen.
Det blir flere
Båtkortesjen ble avsluttet med uformell, elektrisk mingling
utenfor Akershus festning.
I tillegg til de seks fartøyene i kolonnen har Boreal
(øyfergene) ytterligere fire og Norled (Nesoddfergen) ytterligere to
batteridrevne fartøy i Oslo.
Båtene var plassert i kolonnen etter størrelse - Oslo havns miljøbåt Pelikan 2 først, deretter taubåten BB Electra, charterbåtene Brisen og Vision of the Fjords, fulgt av øybåten Oslofjord 1 og Nesoddfergen Dronningen.Foto: Nikolas Gogstad, Spoon / Oslo Havn
– Tusen takk alle aktørene som deltok i båtparaden! Vi
gleder oss til å se enda flere utslippsfrie fartøy i årene som kommer, sier
havnedirektør Mathisen.
Fakta om båtene:
Pelikan 2: Elektrisk miljøbåt som Oslo Havn bruker til å
plukke søppel og fremmedobjekter i indre havnebasseng. Båten kan operere hele
arbeidsdager uten å lade.
Pelikan 2.Foto: Hans Kristian Riise / Oslo havn
BB Electra: Elektrisk taubåt - trolig Europas første - eid
av slepebåtrederiet Buksér og Berging. Har operert i Oslo siden våren 2024.
Båten har kaiplass og lader hos Oslo Havn på Sjursøya. BB Electra har
operasjonsdrift på batteri på fire timer. Kan benytte generator med NOx-rensing
ved lengre forflytninger i Oslofjorden.
BB ElectraFoto: Hans Kristian Riise / Oslo Havn
MS Brisen:
Charterbåt eid av Brim Explorer. Elektrisk framdrift. Skipet har en
dieselgenerator som kan benyttes til å lade batteriene dersom det er problemer
med lading, eller båten skal brukes over lengre avstander. Over 95 prosent av
strømforbruket hittil i år kommer fra ladestrøm.
Vision of
the Fjords: Charterbåt eid av The Fjords. Seiler sightseeingturer i
Oslofjorden på 1,5 timer. Med en seilingshastighet på 5,5 knop klarer båten å
gjennomføre hele turen på batteri. Hybridskip som kan gå over til dieseldrift
ved behov.
Oslofjord 1: Øyferge, operert av Boreal for Ruter. Boreal
har fem fartøyer (Oslofjord 1-5) som i hovedsak benyttes til rutetrafikk mellom
øyene i Oslo. Alle fem fartøyene har miljøvennlige generatorer i backup.
Øyfergene kan skilte med en oppetid på 99,9 prosent så langt i år.
Dronningen: Nesoddenferge, operert av Norled for Ruter. Går
i rutetrafikk mellom Oslo og Nesoddtangen sammen med Prinsen og Kongen.
Ombyggingen av Kongen til batterielektrisk drift ble gjennomført sommeren 2019,
Dronningen ble bygget om høsten 2019, mens Prinsen ble bygget om i 2020.