Hvis feil sandtype brukes i trikkens bremsesystemer, kan det verste fall svekke sikkerheten.
Foto: Arnsten Linstad
Større problemer for trikken enn først antatt
- Det kan ta inntil to uker før det er nok trikker tilgjengelig for å kjøre normal trafikk, opplyser Ruter.
Feil sand skaper trikketrøbbel i Oslo
- Alle Oslos trikker må på verksted på grunn av feil sand i bremsesystemene.
- Problemet er mer omfattende enn først antatt og tar lengre tid å løse.
- Trikkeavganger er redusert fra seks til fire i timen, noe som gir trangere forhold ombord.
- Feil sandtype kan skade komponenter og svekke bremsesikkerheten.
Alle Oslos trikker må innom verksted etter at Sporveien har brukt feil type sand i bremsesystemene.
Innledningvis var det ventet at problemene ville løses raskt, men nå viser det seg at det tar lenger tid enn først varslet.
- Trangt ombord
- Feilen på sandapparatene til trikken er mer omfattende enn først antatt, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.
I en pressemelding skriver Ruter at det fører til færre trikkeavganger.
- Trafikken reduseres fra seks til fire avganger i timen. Det kan derfor bli trangere om bord enn normalt, sier Dahl Johansen.
Sand er et viktig sikkerhetsutstyr på Oslos trikker.
Bremsesikkerhet
Sanden brukes for å øke friksjonen mellom trikkens hjul og skinnegangen når det er glatt eller vanskelig å stoppe, for eksempel ved regn eller is.
Når bremsene aktiveres, kan sand sprøytes ut foran hjulene for å gi bedre grep og redusere stoppdistansen.
Hvis feil sandtype brukes, kan det skade komponenter, føre til driftsproblemer og i verste fall svekke bremsesikkerheten, slik Sporveien nå erfarer med sine trikker.
- Reiseinformasjon på ruter.no og i Ruter-appen oppdateres, sier Øystein Dahl Johansen.