Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Fra mandag av starter arbeidet med oppgraderingen av Gjerdrums vei bru på Ring 3. Arbeidene gjør at det kun blir ett kjørefelt i begge retninger på Ring 3, mellom Ullevål stadion og Nydalen stasjon.
Dette vil påvirke trafikken i stor grad frem til slutten av mai, og både Ruter og Statens vegvesen kommer nå med oppfordringer til alle reisende om å bruke alternative reiseveier.
Busslinje 23 og 24 kjører på strekningen og over lokket ved Tåsen. Disse busslinjene vil bli påvirket av kødannelsen og forsinkelser vil oppstå.
– De som skal reise på strekningen anbefales å beregne ekstra god tid og vurdere om de kan benytte andre transportmiddel eller andre ruter i perioden, sier pressetalsperson i Ruter, Øystein Dahl Johansen.
Det finnes ingen alternativ trasé for bussen på strekningen, og det er derfor uunngåelig at bussen blir påvirket. Også Flybussen blir berørt i perioden, men gang- og sykkelfeltet under brua opprettholdes.
Strekningen er høyt trafikkert, med en døgntrafikk på cirka på 60.000 kjøretøy. Statens vegvesen påpeker at køene vil bli lange dersom ikke mange velger alternative reiseveier.
– Velger ikke mange av de som kan å bruke alternativ transport eller ruter, slik at trafikken går ned i anleggsperioden, så vil det bli en svært krevende trafikksituasjon med lange køer og betydelig lengre ventetid enn i dag, sier seksjonssjef Gunnar Eiterjord i Statens vegvesen.
– Vi vet av erfaring at spesielt de to første ukene blir krevende, men håper at flest mulig velger alternative ruter eller transportformer allerede fra oppstarten, fortsetter Eiterjord.
I tillegg til innsnevring til ett kjørefelt, blir strekningen helstengt natt til mandag 15. april og tirsdag 16. april for forberedende arbeider, fra klokka 22:00 til 05:30. Tilsvarende helstenging blir det også ved avslutning av prosjektet.
– Vi beklager ulempene, men dette er viktige arbeider som må gjennomføres nå, fortsetter seksjonssjef Gunnar Eiterjord.
Prosjektet er et samarbeid mellom Statens vegvesen og vann- og avløpsetaten, da det skal gjøres utbedringstiltak både på riksveibrua og det kommunale vannrøret som ligger i brufundamentet.
I forbindelse med Ring 1-oppgraderingen av Hammersborgtunnelen og Vaterlandtunnelen, må andre hovedveier klargjøres for å kunne håndtere Ring 1-stengingen.
Det er derfor kritisk å få gjennomført dette arbeidet, påpeker Statens vegvesen.
Det er sendt ut informasjon til nærområdet om at arbeidene vil bli støyende. Innsnevringen til kun ett kjørefelt i begge retninger vil gjelde hele døgnet og anleggsperioden.