DEBATT
Fremover vil byrådet rulle ut langvakter som en del av turnusordningen på Oslos helsehus, forteller Hilde Helland (H).
Foto: Stian Lysberg Solum / NTB
– Byrådet setter av 30 millioner til langvakter på Oslos helsehus. Det er jeg svært glad for
Langvakter har blitt prøvd ut på et av byens helsehus. Sykepleierne gir tilbakemeldinger på at de har bedre tid til å utføre oppgavene sine, og pasientene får færre ansatte å forholde seg til i løpet av døgnet.
Oslo har en
eldreomsorg vi skal være stolt av. Hovedstadens sykehjem er kjent for å ha tette
aktivitetskalendere, ansatte som brenner for faget sitt og som gjør sitt
ytterste hver eneste dag for at våre eldre skal ha gode og innholdsrike dager. Det
skal vi ta vare på.
Men, vi vet
at vi står overfor store utfordringer innen eldreomsorgen. Vi blir flere eldre
med pleietrengende behov, samtidig som vi har færre yngre til å løse oppgavene.
Dette samtidig som kommune-Norge har en svært anstrengende økonomi. Aldri før
har det vært viktigere å ha en politisk ledelse som vet å prioritere samtidig
som man klarer å rigge Oslos eldreomsorg for fremtiden.
Bra for sykepleiere
og pasienter
Som
sykepleier og helsepolitiker er jeg derfor svært glad for at byrådet setter av
30 millioner kroner varig til langvakter på Oslos 4 helsehus.
De fleste
som jobber i helsevesenet i dag, jobber tredelt turnus. Det betyr at du jobber
både dag, kveld og natt i løpet av en turnusperiode. Det passer for noen, men
ikke for alle. Og kanskje viktigst, det er ikke den beste løsningen for
pasientene som får svært mange pleiere å forholde seg til.
Langvakter
har vært prøvd ut på et av byens helsehus, med gode resultater. Sykepleierne
gir tilbakemeldinger på at de har bedre tid til å utføre oppgavene sine og pasientene
får færre ansatte å forholde seg til i løpet av døgnet.
Gir færre
vaktlag
Med mer
stabilt og kjent personale på vakt er det også mindre behov for tilkallingsvikarer,
som igjen ofte bidrar til færre pasientrelaterte avvik.
Langvakter skal sørge for at det er like god
fagdekning og kontinuitet for pasientene på en lørdag som på en onsdag. Det
kommer pasientene til gode, og det gir de ansatte mer fleksibilitet og færre
forskjellige vaktlag gjennom uka.
Kvaliteten
skal være like god
Langvakter alene
vil ikke løse alle utfordringer eldreomsorgen står overfor, så derfor er det
viktig å minne om at byrådet allerede har satt i gang Helsehuskolen for ansatte
på helsehusene.
Dette er et
utrolig viktig kompetansehevingsløft som vil styrke de ansattes møte med
pasienter som har et komplekst og sammensatt sykdomsbilde.
Byrådet har
også vært innovative og satt i gang prosjekt oppgavefordeling. Det betyr at helsepersonell
brukes til det de er utdannet til, slik at deres kompetanse blir brukt riktig:
hos pasientene. Øvrige oppgaver, som matlaging, aktiviteter og rengjøring tar
serviceavdelingen seg av, som har annen bakgrunn enn helsefaglig utdanning.
Med disse
tiltakene styrker byrådet eldreomsorgen, slik at vi er rustet til å møte de utfordringene
vi står overfor med et like kvalitativt godt tilbud som vi har i dag.