Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Fredag var det signalanlegg på Grorud som skapte trøbbel i trafikken. Dette skyldtes vanninntrengning i signalrommet.
Signaltrøbbelet vil kunne føre til tidvise forsinkelser fortsatt, ifølge Sporveien.
For å gi et forutsigbart T-banetilbud gjennom helgen vil T-banen kjøre noe annerledes enn normalt, ifølge Ruter.
Endringene og forsinkelsene vil vare frem til mandag formiddag mens det arbeides med å utbedre feilene.
«T-banen har inntil nylig kjørt med vanlig frekvens på linje 4 og 5, men fra og med nå og inntil videre vil linje 4 snu på Veitvet. Linje 5 kjører som normalt og vil betjene stasjonene mellom Veitvet og Vestli, men antall T-banevogner på denne strekningen vil grunnet endringen være noe redusert», heter det i en pressemelding fra Sporveien fredag ettermiddag.
– Det skal være trygt for de reisende å reise med oss. For Sporveien er sikkerheten til passasjerene det viktigste, noe som gjør at vi tar alle signalfeil på alvor og jobber så raskt vi kan for å løse dem, sier Sporveiens presse- og mediekontakt, Tone S. Tuhus.
– Vi beklager overfor de reisende at situasjoner med signalfeil kan oppstå, men heldigvis er siste tids hendelser noe som ikke skjer altfor ofte, legger hun til.
Ifølge Sporveien, er problemene med signalanlegget knyttet til Røabanen på linje 2 og Holmenkollbanen på linje 1, som først oppsto torsdag, løst slik at T-banen kjører helt ut til henholdsvis Østerås og Frognerseteren.
Også trikken mellom Bekkestua og Lilleaker/Øraker er berørt av signalfeil. Her er det utfordringer med elektroniske kort i signalanlegget for trikken til Bekkestua, hvilket gjør at trikken på linje 13 i en periode fremover er innstilt mellom Lilleaker og Øraker.
Maxitaxi tilbys som alternativ transport på strekningen frem til feilen er utbedret.
«Sporveien jobber målrettet med feilretting i signalanlegget. Utskifting av kort og kontroll kan ta noe tid, men vi arbeider for at trafikken til Bekkestua kommer i gang igjen snarest mulig», heter det fra Sporveien.
Videre henvises det til Ruter for oppdatert reiseinformasjon.
– Vi beklager ulempene dette medfører og setter pris på forståelsen og tålmodigheten til våre reisende mens Sporveien jobber med å løse utfordringene, uttaler kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen.
– Vi oppfordrer de reisende på berørte linjer til å beregne god tid, og å følge med på oppdateringer på ruter.no eller Ruter-appen for oppdatert informasjon om sin avgang, fortsetter Myhren-Haugen.