Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Båter må vike plassen for nedbygging av strandsonen, og det fører til et stort press på vinteropplagsplasser, ifølge Stig Hvide Smith, generalsekretær i Kongelig Norsk Båtforbund.
Det har vært rekordomsetning av fritidsbåter de to siste årene, men samtidig hardner kampen om områdene i strandsonen til over store deler av landet.
Bare i Oslo forsvinner rundt 1500 vinteropplagsplasser på Karenslyst. Har du ikke sikret deg vinteropplagsplass ennå, kan det faktisk være for sent.
– Presset på de kystnære plassene er ekstremt og det er en stor utfordring for små og store båtforeninger, sier Hvide Smith i en pressemelding.
De fleste båtforeninger drives på frivillig basis og på kommunal grunn.
– Det å fjerne tilgang til sjøen som rekreasjonsområde, truer allemannsretten og en tradisjonsrik kultur langs vår lange kystlinje.
– Snittverdien på en fritidsbåt i Norge i dag er ca kr 120.000 og den er rundt 20 år gammel, men politikerne elsker å gi båteiere et «rikmannsstempel» og identifisere oss med myten om kaksen fra Vestkanten i Oslo, sier Hvide Smith.
Ventetiden på båtplass i Oslo ligger nå mellom 12 og 20 år i de forskjellige foreningene.
Oslo Motorbåtforening fått melding fra kommunen at de mister 127 bryggeplasser på sjøen ved Sjølyst Marina. I tillegg må de rive klubbhuset sitt, hvor det drives åpen restaurant i sommerhalvåret.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.