Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Nylig åpnet T-banens linjer 2 og 3 opp øst for Helsfyr.
Siden mai har folk som skulle reise videre måtte benytte seg av buss for bane, noe som skapte mye kaos for de reisende.
Tore Wilken Nitter Walaker (V) sitter i bydelsutvalget i bydel Frogner og er daglig innom Helsfyr stasjon til og fra jobb. Han tror ikke situasjonen der vil bli så mye bedre.
– Det burde vært to utganger på den siden. Det har blitt etablert tusenvis av flere arbeidsplasser på Helsfyr og Valle, uten at T-banestasjonen har blitt utvidet, sier Walaker.
– Det er ekstremt. Noen ganger ser jeg folk stå i en helt stillestående kø ut av stasjonen fordi det er så mange mennesker som skal ut, forteller han videre.
Han har i lang tid, også før linje 2 og 3 stengte, at utgangen mot bussholdeplassen på E6 stappes for mennesker, ettersom det kun er én utgang på den vestlige siden av stasjonen.
At det bare er én utgang mot Fyrstikktorget mener han er for lite, og sier det trengs en utgang til, eller at den eksisterende utgangen utvides.
– Slik har det vært lenge, med unntak av pandemien. Det stopper opp, siden så mange mennesker kommer av T-banen samtidig eller skal på samme bane.
Han vedgår at det vil bli smidigere trafikk fremover nå som mange av bussene forsvinner, og folk kan ta T-banen igjen.
– Buss er mindre fleksibelt. Men det gikk busser fra stasjonen fra før av også, og de kommer til å fortsette å gå. De bussene som slutter å gå har holdeplass ved den andre utgangen.
– Situasjonen vil fortsette rundt Helsfyr til det kommer en utgang til.
Sporveien forteller at de per i dag ikke har noen konkrete planer for ny eller utvidet utgang/inngang til Helsfyr T-banestasjon fra Fyrstikktorget.
– Det er forventet mindre trafikk i form av færre på- og avstigende på Helsfyr nå som T-banen er gjenåpnet på den helt nye T-banetraseen mellom Brynseng og Hellerud, og alle T-banelinjer går som de skal, forteller Ina Helen Østby i kommunikasjonsstaben til Sporveien.
– Det vil være naturlig å se hvordan trafikkmønsteret nå utvikler seg, for å vurdere et eventuelt behov for tiltak på sikt.