Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Gjennom sommeren har vegvesenet arbeidet på døgnbasis med oppgraderingen av Sjølystlokket og Bygdøylokket. I tidsrommene flest ferdes på veiene har det likevel oppstått kø og trafikale utfordringer.
– Først av alt vil jeg presisere at vi forstår folks frustrasjon over den utfordrende trafikkavviklingen. Forsinkelser er kjedelig for alle som berøres. Vi har gjennom hele sommeren jobbet døgnkontinuerlig slik at ulempene skulle bli så små som mulig, sier prosjektdirektør Ingunn Foss i Statens vegvesen i en pressemelding.
– Vi ser at de trafikale forholdene er svært krevende både for bilistene, men enda viktigere også for kollektivtrafikken, legger hun til.
Fra månedsskiftet august/september åpnes det for trafikk i to felt i hver retning gjennom Sjølystlokket og Bygdøylokket.
Selv om dette kun er få dager unna, ser vegvesenet likevel nødvendighetene av strakstiltak og har bedt politiet om å bistå med trafikkdirigering i rushtiden på morgenene og ettermiddagene inntil flere felt er åpne.
– Politiet vil bistå med manuell trafikkdirigering for å skape bedre flyt og hjelpe bussene frem. Tiltaket utføres ved avkjøring til Karenslyst Allé på Skøyen. Politiet dirigerte trafikken allerede onsdag ettermiddag. Resultatene er svært positive. Det var en langt bedre trafikkflyt, og bussene kom lettere frem, forklarer vegvesenets prosjektdirektør.
– Det er ikke mange dagene igjen før vi åpner for trafikk i to felt i hver retning, men vi ser at det er behov for ekstra dirigering av trafikken for å oppnå bedre flyt, sier Foss.
Prosjektdirektøren har på sin side tro på at forholdene vil bli langt bedre når det åpnes for trafikk i to felt i hver retning.
– Vi tar da i bruk rampesystemet som kjørefelter i østgående kjøreretning. Dette vil skape bedre flyt, men det vil fortsatt være noe redusert framkommelighet og nedsatt hastighet på strekningen.
Statens vegvesen kommer for øvrig med en klar oppfordring om å ikke bruke lokalveinettet som snarvei og omkjøring som følge av kø på E18.
Vegvesenet påpeker at det lokale veinettet ikke er bygget for en slik trafikkmengde og understreker dessuten at dette ikke er ønskelig med tanke på at det bor mange mennesker tett på lokalveiene med nærliggende gater som både er skolevei og ferdselsvei for myke trafikanter.
«Må du kjøre bil, og det er kø på E18 benyttes Ring 3 som omkjøringsvei», oppsummerer vegvesenet, som ber kjørende reflektere over hvorvidt reisen er nødvendig, om den kan gjennomføres på et annet tidspunkt, eller om det er mulig å gå, sykle eller reise kollektivt i stedet.
«Det er til tider ekstremt mye trafikk på E18, og kapasiteten til vegen er redusert som følge av vegarbeidene. Dette fører til kø, kork og kaos. Det er ikke plass til alle som vil kjøre privatbil», fastslår vegvesenet.