Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Unibuss eies av Sporveien og kjører en stor andel av Oslos bussruter på kontrakt fra administrasjonsselskapet Ruter.
Teknisk direktør Henrik Anderberg i Unibuss sier til Aftenposten at det har vært utfordringer med begge elbussmodellene fra henholdsvis spanskeide Solaris og tyske Man.
Det største problemet har vært at rekkevidden har falt dramatisk i kulda. Resultatet har blitt mange innstillinger hver eneste dag.
Både Solaris og Man ga Unibuss estimater på hvor lang rekkevidde de nye bussene har i forskjellige temperaturer.
Etter å ha lagt inn feilmargin på 40–50 prosent, bestilte Unibuss nok busser til å drifte rutene sine, gitt de laveste estimatene for rekkevidde.
– Vi regnet med at vi hadde lagt til så mye margin at vi skulle være på den sikre siden. Men rekkevidden i lav temperatur er betydelig lavere, forklarer teknisk direktør i Unibuss.
Ladeinfrastrukturen har også bidratt til problemene. Snø i ladestasjonene har ført til kortslutninger.
I tillegg har ladestasjonene vist seg å bli ustabile i kulda. Dessuten har det vært utfordringer knyttet til brøyting av veier, sier Anderberg.