Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
– Situasjonen med altfor mange innstillinger og forsinkelser har vi tatt på stort alvor, for de som reiser med kollektivtransporten har opplevd et tilbud som ikke er på det nivået vi skal være, sier administrerende direktør Bernt Reitan Jenssen i Ruter i en pressemelding mandag.
Busskaoset som innledet det nye året og har fortsatt gjennom store deler av vinteren i takt med værendringene, gjorde sitt til at Ruter etter dialog med Unibuss den 30. januar la frem en tiltaksplan med 27 punkter i forbindelse med de mange innstillingene og forsinkelsene så langt i år.
Etter tjue dager er Ruters eget syn at flere av tiltakene skal ha gitt positiv effekt.
– Flere av tiltakene vi la frem for tre uker siden har hatt positiv effekt og har ført til bedre punktlighet i kollektivtilbudet i Oslo og Akershus, sier Ruter-direktøren.
Han legger likevel ikke skjul på at det kollektivkoordinerende selskapet fortsatt har en vei å gå.
– For oss er det viktig å gjøre alt vi kan for å løse alle utfordringene vi har hatt, slik at vi kommer oss tilbake til en situasjon der vi når målet om en såkalt regularitet på 99,8 prosent, sier Jenssen.
– I januar var den nede på virka 95 prosent – og det sier litt om hvor alvorlig dette har vært for oss, erkjenner han.
Direktøren understreker for øvrig at Ruter har jobbet med tiltakene i samarbeid med Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og operatørene Unibuss, Connect Bus, Vy Buss, og Nobina.
«Forbedringene vi allerede ser er et resultat av flere kortsiktige tiltak som til sammen har hatt en umiddelbar virkning. Tiltaksplanen med 27 tiltak inneholdt også en rekke tiltak som skulle forbedre situasjonen også på mellomlang og lang sikt», understrekes det i pressemeldingen fra det kollektivkoordinerende selskapet.
Til tross for at Ruter mener det er vanskelig å peke på hvilke enkelte tiltak som har gitt best effekt alene, trekker selskapet frem fem gjennomførte tiltak i sin egen oppsummering.
«I fortsettelsen ønsker Ruter at operatørene redegjør effekten av hvert enkelt tiltak på en tydeligere og mer tallfestet måte der dette er mulig», heter det videre.