Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Onsdag kveld stod bystyrepolitikerne fra Høyre, Krf, Folkets Parti og Senterpartiet alene i kampen om å redde nærmiljøet rundt Brynsbakken fra utbyggingsplanen Bane Nor ønsker å få gjennomført i området.
Et døgn senere kunne de smile bredt, da Statsforvalteren i Oslo og Viken kom fram til at de mener den vedtatte reguleringsplanen for sporutvidelsen gjennom Kværnerdalen er vedtatt på ugyldig grunnlag.
— Nå tror jeg mange tar seg en velfortjent fest på Vålerenga, for dette er en stor seier for alle som har jobbet og stått på for nabolaget sitt og for lokaldemokratiet. Det viser at det nytter å kjempe for det man tror på, sier gruppeleder for Høyre i bystyret Anne Haabeth Rygg, til VårtOslo.
Gjennom hele behandlingen av reguleringssaken i bystyret, har både Haabeth Rygg og Senterpartiets, Morten Edvardsen, stått fram som politikere som har heiet på innsigelsene både fra folk i nabolaget og andre motstandere av Bane Nors utbyggingsplaner.
I dag ser de at innsatsen de har lagt ned har båret frukter, og da særlig med tanke på byutviklingen i det rolige nabolagsstrøket på Oslos østkant.
— Det vi gjør i Brynsbakken vil bli stående i tiår etter tiår. Nå har vi én sjanse til å gjøre det rette og bygge på en måte som tar hensyn til at Oslo er for oss som bor her, mener Edvardsen.
Han mener prosessen ikke minst har vist hvor viktig det er å ha en skikkelig medvirkning fra alle som blir berørt av en slik stor utbygging i framtida.
— De feilene som er gjort rundt medvirkningsprosessene i denne saken er det viktig å ta med seg for å sørge for at disse ikke blir gjentatt, sier Senterparti-politikeren.
For motstanderne av planen i bystyret, er det viktig at kommunen raskt starter opp en ny planprosess rundt Bane Nors ønsker om å få til en utvidelse av sporkapasiteten gjennom Kværnerdalen.
— Nå må byrådet gjøre det de skulle gjort for over ett år siden, og det er å spille på lag med innbyggerne slik at vi kan finne en løsning som reduserer støyplagene og ivaretar innbyggerne på en mye bedre måte, sier Anne Haabeth Rygg.
For Edvardsen og Senterpartiet er det spesielt viktig å sørge for at innbyggerne, også i framtiden, kan fortsette å bo på den verneverdige Hylla midt mellom de foreslåtte togsporene
— Det nærmiljøet nå trenger er lokkløsninger, støyreduserende tiltak og at bomiljøet bevares, slår han fast.
Til tross for all støyen rundt reguleringsplanen, har byrådspartiene stått støtt på å si ja til planen. Før vedtaket i mars i fjor, fikk de med seg Rødt og Venstre på et kompromiss for å få reguleringsplanen vedtatt.
I ettertid har også byrådspartiene begynt å innse at reguleringsplanen ble vedtatt på et utilstrekkelig grunnlag, under et enormt press fra Bane Nor rundt det at det hastet å få den vedtatt.
— Prosessen rundt Brynsbakken har vært veldig uryddig. Jeg er glad for at Statsforvalteren ser at bystyret ikke hadde tilstrekkelig informasjon da vi gjorde dette vedtaket, sier gruppeleder for SV, Ola Wolff Elvevold.
Også varaordfører Abdullah Alsabeehg (Ap) er fornøyd med vedtaket fra Statsforvalteren.
— Jeg er føler en enorm lettelse. Vedtaket er med på å bekrefte kritikken bystyret har rettet mot reguleringsprosessen i snart et år. Dette er rett og slett et pinlig nederlag for Bane Nor, mener han.