Børøysund
Sommeren 2018 kan Børøysund høyst sansynlig igjen bli å se i trafikk på Oslofjorden. Foto: Tom Gulbrandsen / flickr.com

Til sommeren håper Oslo havns «grand old lady» Børøysund å være i trafikk igjen fra Rådhuskaia

Skader på dampkjelen fra 1908 gjorde at dampskipet Børøysund måtte ligge til kais i hele fjor. Med hjelp fra Riksantikvaren håper ildsjelene bak skuta å være i trafikk igjen til sommeren.

Helt siden 1908 har maskinen på veterandampskipet DS Børøysund banket og gått. Etter restaureringen i 1968 har skipet, som går fra Rådhuskaia, også gledet dampskipinteresserte fra fjern og nær. Men fjorårets sesong ble spolert av kjeleproblemer. Nå har Riksantikvaren bevilget 1,9 millioner til istandsetting av veteranen.

Eivind Lande - profil
Skipper på DS Børøysund, Eivind Lande. Foto: Cornelia Lohs

— Vi har i lang tid hatt problemer med kjelene våre. I fjor ble problemene så store at reparasjon var uunngåelig. Med midlene vi nå har fått fra Riksantikvaren, tror jeg dette skal bli veldig bra, sier skipper på Børøysund, Eivind Lande, til Vårt Oslo.

Ny motor til sommeren

Kjeleproblemene har ikke vært enkle å utbedre. Verken ekspertisen eller håndverkskunnskapen er hva den en gang var. Ved hjelp av et kjeleverksted i Flekkefjord og Bredalsholmen Dokk og Fartøyvernsenter i Kristiansand håper skipperen at skadene skal være utbedret i løpet av våren.

— Vi håper at vi skal være ferdige med utbedringsarbeidet på kjelen i løpet av mai eller juni, forteller Lande.

Nedenfor kan du få en innsikt i hvordan dampmaskineriet fra 1908 fungerer:

Veteranskiptreff i Bergen

Går utbedringsarbeidet etter planen, blir det likevel ikke noe ordinært sommerprogram på veteranen i år. Årsaken er at Børøysund i år også må gjennomgå Sjøfartsdirektoratets femårige klassifiseringsprogram. På grunn av mangel på dokkapasitet, må denne utføres i Gøteborg etter at utbedringene på kjelen er fullført.

FAKTA

Damskipet Børøysund

Fartøyet het opprinnelig «Odin» og var en kombinert passasjer- og slepebåt med salonger, lasterom og postkontor. Under første verdenskrig ble skipet rekvirert av marinen og fikk da kanoner på fordekk og akterdekk og fungerte som bevoktningsfartøy i Trondheimsfjorden.

I 1923 ble hun solgt til Hjelma & Herdla Dampskibsselskap, og med navnet «Skjergar» gikk hun i to år i fast rute i skjærgården mellom Øygarden og Bergen.

I 1925 overtok Vesteraalens Dampskibsselskab båten, døpte den om til «Børøysund» og satte den i lokalrutetrafikk i Lofoten og Vesterålen.

«Børøysund» var i trafikk helt til 1960 da hun ble solgt til yrkesskolen på Melbu og omdøpt til «Hyma». Yrkesskolen benyttet skipet hovedsakelig til opplæring av maskinistaspiranter, men det var også tjenerkurs og navigasjonskurs om bord. I 1969 ble hun overtatt av Norsk Veteranskibsklub, som igjen gav båten navnet «Børøysund».

Klubbens aktive medlemmer driver i dag skipet på dugnadsbasis. Skipet kan leies til brylluper, bursdager, firmafester og lignende. Dessuten har «Børøysund» deltatt i en rekke filminnspillinger. Kilde: Norsk Veteransskipsklubb

— Under en slik klassifiseringsprosess kan det fort dukke opp nye skader eller forhold som må utbedres. Derfor er det vanskelig å si noe helt eksakt om når vi vil være tilbake i normal gjenge igjen. Noe normalt sommerprogram blir det uansett ikke, sier skipperen.

Hans store håp er å ha skuta klar til årets store veteranskiptreff i Bergen i august. Dette treffet blir det største veteranskiptreffet noen gang i Nord-Europa.

— Fra sommeren 2019 vil vi forhåpentligvis være tilbake i normal drift fra mai måned og utover, sier Lande.

Over tre millioner til verneverdige fartøy

I tillegg til tilskuddet på 1,9 millioner til Børøysund, gir Riksantikvaren 1,3 millioner til bevaringen av ytterligere tre veteranskip med tilhold i hovedstaden. Det gjelder den dampdrevne slepebåten DS Styrbjørn, den gamle havneferja Sjøbad II og lasteskipet Hamen.

Det er i dag omlag 250 fartøy på Riksantikvarens verneliste, og 14 av disse er fredet. Hvert år fordeler Riksantikvaren tilskudd til fartøyvern fra en egen post på statsbudsjettet.

— Fartøyvernet er helt avhengig av den fantastiske jobben som de frivillige entusiastene gjør. Alle er de med på å ta vare på tradisjonell maritim kunnskap, som i dag er borte fra utdanning og arbeidsliv, sier riksantikvar Jørn Holme.

 

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer