Mange har hisset seg opp over reklamekampanjen til Block Watne, som oppfordrer oslofolk til å flytte ut av byen.

Sterke reaksjoner på reklamekampanje fra Block Watne som oppfordrer folk til å flytte fra byen

Mange oslofolk reagerer på det de oppfatter som en stereotyp framstilling av hvor fælt det er å bo i byen. Og krever at Block Watne trekker kampanjen.

Publisert

I reklamekampanjen viser Block Watne bilder av lykkelige barn ute i naturen på landet, side ved side med kranglete barn inne på et utrivelig rom i byen. Ved siden av står det: «Dette kunne vært dine barn. Men det er det ikke. Flytt ut av byen og gi barna mer plass».

En annen plakat viser en mann som sitter på huk ved plantekassa si med blå skjorte, stort smil, øyenkontakt og gartnerspaden i hånda. Ved siden av står et bilde av den samme mannen med en krøllete t-skjorte og pjuskete plante på den trange verandaen sin i byen. Ved siden av står det: «Dette kunne vært din mann. Men det er det ikke. Flytt av byen og få deg egen hage».

Føkkings bullshit

Reaksjonene på kampanjen har vært mange. En person sier på Facebook: «Jeg vokste opp i husbankhus, med ca et mål tomt. Skjønte ikke den gang hvordan noen kunne bo "i byen". Det var jo der vi reiste for å kjøpe ting. Jeg ble heldigvis eldre og litt klokere. At man ikke kan ha en god barndom i by er selvsagt føkkings bullshit».

Også kulturbyråd Rina Mariann Hansen reagerer i en diskusjonstråd, under på Facebook-profilen til bystyrerepresentant Ivar Johansen (SV).

– De har med en hund også, som også er «lykkeligere» utafor byen. Hele greia er jo med på å bygge opp den tradisjonelle stereotypien om at barn ikke bør vokse opp i by. Sånne ting kan jeg fortsatt huske foreldra mine blei spurt om for 30 år sida (viktig påminnelse om at barn faktisk får med seg alt). Det samme har jeg blitt spurt om etter at jeg fikk barn («skal dere flytte til rekkehus snart?»). Etter barn nummer tre hadde jeg kanskje begynt å bite huet av folk på spørsmålet, så da tok det slutt.

Mange har reagert på denne plakaten. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Kjempeglad for å ha vokst opp i Oslo

Byråd Hansen er slett ikke lei seg for å ha vokst opp i Oslo.

– Jeg er kjempeglad for å ha vokst opp innafor ring 2, det har gitt meg mye viktig ballast i livet. Jeg tror man lærer masse lurt og nyttig av å vokse opp i by. Og det er nok grøntareal. Og for min del – endelig kommer beboerparkering så det er mulig å bo med bil i indre by. Og færre biler så ungene er tryggere, sier hun.

Hun peker på at Block Watne er eid av Obos, som prøver å ha en litt mer urban profil. Og blant dem som har gått ut og forsvart kampanjen på Twitter er Obos-sjef Daniel Siraj.

– Folk tar seg litt nær

Men Block Watne høster også støtte på sosiale medier. Enkelte peker på de høye boligprisene i Oslo. Andre mener fortettingen har gått for langt, at bilister har blitt lagt for hat og at bomringer spretter opp over alt.

Trass i båndtvang, har også hundene det best utenfor byen. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Salgs- og markedssjef i Block Watne, Bjørnar Tretterud, har lagt merke til det sterke engasjementet på sosiale medier rundt Flytt ut av byen-kampanjen.

– Folk har tatt seg litt nær av kampanjen og forsvarer sine egne valg med å bo i byen, og det er helt fint det. Men skulle de ønske å flytte ut av byen, får de mer for penga, sier han.

– Folk kjøper budskapet

Han synes ikke kampanjen er stigmatiserende.

– Jeg aksepterer at noen mener vi har strukket den for langt. Spesielt var det mange som tok seg nær av den ene plakaten, med unger som kranglet. Men vi bygger ikke i Oslo sentrum og må lokke folk den andre veien, sier markedssjefen.

Tretterud mener kampanjen har vært vellykket og har registrert at mange flere enn normalt har vært inne på hjemmesiden til Block Watne. I tillegg har firmaet et godt salg i mai måned. – Vi opplever at folk kjøper budskapet vårt.

– Jeg må innrømme at jeg synes det er kult at reklame engasjerer fremdeles. Vi har ikke tenkt å trekke kampanjen. Til høsten kjører vi kampanjen på nytt. Oppfordringen står fra vår side: Flytt ut av byen.

Powered by Labrador CMS