76 utslippsfrie busser skulle startet å kjøre sørøst i Oslo i desember. Det skjer ikke nå.
Foto: Cornelius Poppe / NTB
Elbussene som skal kjøre sør-øst i Oslo er forsinket fra fabrikk: – Beklagelig
– Det er selvsagt beklagelig at elbussene blir forsinket, da vi jobber for å tilby utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo så raskt det lar seg gjøre. Vi klarer heldigvis å få tak i nok busser til oppstart.
I alt skulle Nobina fått levert 76 utslippsfrie busser til
oppstart av ny kontrakt 10. desember 2023, men kundene må vente litt på disse
elbussene. Planen er at elbussene vil bli satt inn i trafikk fortløpende fram
mot sommeren 2024.
– Dette er sterkt beklagelig. Nobina gjør vårt ytterste for
å få bussene på plass så raskt som mulig og skal sikre en pålitelig
kollektivtrafikk med en alternativ bussløsning i mellomtiden, sier
administrerende direktør i Nobina, Tonje Wikstrøm Frislid, i en pressemelding.
Det er bussprodusenten Ebusco i Nederland som ikke klarer å
levere de nye, utslippsfrie bussene i tide til oppstart. Årsaken til dette er
bemanningsutfordringer, komponentbrist og generelle utfordringer med
leverandørkjeden.
Verdi på 1,7 milliarder
Kontrakten som er inngått mellom Ruter og Nobina omfatter
busslinjer sør-øst i Oslo.
Kontrakten har en verdi på cirka 1,7 milliarder
kroner og strekker seg over ti år fra 10. desember 2023.
Totalt skal 76
elektriske ledd- og singelbusser, som er utstyrt med teknologi for høy
sikkerhet som blindsonevarsel og 360-graders kamera, benyttes så snart de er
klare.
– Heldigvis nok busser
– Det er selvsagt beklagelig at elbussene blir forsinket, da
vi jobber for å tilby utslippsfri kollektivtrafikk i Oslo så raskt det lar seg
gjøre. Nobina klarer heldigvis å få tak i nok busser til oppstart, slik at
rutetilbudet vil bli kjørt som planlagt, sier plandirektør i Ruter, Snorre
Lægran.