Oslo 20210910. Sparkesykler fra Ryde står på fortauet i Skippergata i Oslo. Byrådet i Oslo innfører ny forskrift om utleie av elsparkesykler i hovedstaden mellom klokken 23 og klokken 5 og reduserer antall sykler fra ca. 23.000 til 8.000.
Oslo tingrett må ta stilling til bøter om feilparkerte elsparkesykler.

Ryde tar Oslo kommune til retten for parkeringsbøter

Ryde har klaget 42 parkeringsbøter inn til retten. Domstolen vil ta stilling til hvordan elsparkesykler kan parkere i byen.

Publisert

Mandag møter Ryde Oslo kommune i tingretten for å avklare 42 parkeringsbøter på det som kommunen mener er feilparkerte elsparkesykler, skriver E24.

Ryde har tidligere klaget på en rekke flere bøter, men for disse 42 har kommunen nektet å omgjøre gebyrene. Derfor ender de opp i rettssystemet og kommer dermed også til å sette presedens for andre tvilstilfeller.

Flere hundre andre klager er satt i bero inntil retten har avklart spørsmålet.

Bøter for 16,4 millioner kr

Ifølge bymiljøetaten har det blitt ilagt over 18.000 bøter til feilparkerte elsparkesykler fram til august så langt i år. Det tilsvarer 16,4 millioner kroner.

Tingretten må ta stilling til sykler som er parkert ytterst eller på tvers av fortau, på åpne plasser eller på smale fortau hvor de hindrer andre.

Uforutsigbart

– Formålet med rettssaken er å få en tydeligere rettslig avklaring på hva begrepet «til hinder og ulempe» faktisk betyr. Slik regelverket praktiseres i dag, opplever vi at parkeringsvaktene tolker dette svært ulikt, noe som skaper uforutsigbarhet, skriver myndighetskontakt Ole August Kjærvik i Ryde til E24.

Kommunen mener reglene er klare og bekrefter at sparkesykkelaktørene har rett til å klage gebyrene til behandling i retten.

Powered by Labrador CMS