DEBATT

Folkemøte mot nedleggelse av Nordpolen skole i Torshov kirke.
– Ungdommene våre har rett til stabilitet og forutsigbarhet i en sårbar fase, sier medlemmene i foreldrearbeidsutvalget ved Nordpolen skole. Her fra mobiliseringsmøte i Torshov kirke.

– Elever og foreldre ved Nordpolen skole opplever stor usikkerhet og høy risiko

Resultatet av skolebehovsplanen kan bli spøkelsesklasser med en håndfull elever og et svekket faglig og sosialt tilbud. Lærere havner i en skvis mellom lojalitet til elevene, og å bli hos dem, versus å prioritere egen karriere.

Innlegget er signert foreldrearbeidsutvalget ved Nordpolen skole. 

  • Marianne Werrum, leder i FAU
  • Liv Kaasen, nestleder
  • Hege Pålsrud, styremedlem
  • Morgan Fjugstad, styremedlem
  • Anne Kristin Furuseth, styremedlem

Forrige uke signaliserte de borgerlige partiene i Oslo enighet om skolebehovsplanen. Byrådet har foresår å omstrukturere Nordpolen skole til kun en barneskole, mens ungdomstrinnet flyttes til andre skoler. Alt tyder på at vedtaket før jul blir plankekjøring.

Dette skjer på tross av en samstemmig høringsrunde som peker på svært alvorlige mangler i saksutredningen. Kunnskap og erfaring fra foreldre, lærere, fagfolk og politi blir ignorert.

Ett av de sentrale spørsmålene vi i foreldreutvalget sitter igjen med er: Hvordan ivareta elevene som blir hardest rammet i kommende skoleår?

Et rigid vedtak som binder iverksettelse til 2027 kan skape store problemer. Selv om vi ikke ønsker skolebehovsplanen velkommen, må vi unngå de verste skadefølgene.

Gjør oss dypt bekymret

Mye kan sies om skolebehovsplanen og prosessen som har ført oss dit vi står i dag. Et av problemene med den svake saksforberedelsen er den totale mangelen på forståelse for hvordan en nedleggelse i 2027 påvirker elevene som skal starte på eller allerede går på ungdomstrinnet i det kommende skoleåret.

Utdanningsetaten og skoledirektøren har hittil ikke vært villige til å ha en dialog med oss i foreldreutvalget om dette, og vist til at dette må tas i etterkant av et eventuelt vedtak. Dette gjør oss dypt bekymret. For avklaringene må komme nå, og tydelige alternativer må være på plass i god tid før neste søknadsfrist, 13. mars 2026.

En sårbar fase for ungdommene

Ungdommene våre har rett til stabilitet og forutsigbarhet i en sårbar fase. I mangel på dette vil foreldre og elever søke seg til løsninger som gir dem trygghet og oversikt.

Vi har helt siden skolebehovsplanen ble lagt frem i mars sett at ungdom søker seg bort fra Nordpolen skole. Søknadsmassen til ungdomstrinnet i år ble betydelig redusert, og dagens 8. trinn er lite. Det antas å reduseres ytterligere til neste år, når skolebehovsplanen er et faktum.

Likeså vil årets 7. klassinger, korona-årgangen som Erna og Høyre henviste til hjemme-skole og skjerm-undervisning i uke etter uke da de gikk i 1. klasse, åpenbart søke seg mot skoler der de kan få en uavbrutt ungdomstid, med stabilitet i vennegruppe og lærerkrefter.

Skaper spøkelsesklasser

Resultatet kan bli spøkelsesklasser med en håndfull elever, og et svekket faglig og sosialt tilbud. For dette handler ikke bare om trivsel – det handler om kvalitet og økonomi.

Lærere havner i en skvis mellom lojalitet til elevene, og å bli hos dem, versus å prioritere egen karriere. Samtidig er det svært kostbart å drifte en ungdomsskole med så få elever, noe som kan gå på bekostning av barneskolen.

Skal vi virkelig vedta en plan som både svekker læringsmiljøet og sløser med kommunens ressurser?

Løsningen er enkel: Vedtaket må åpne for fleksible løsninger på lavest mulig nivå, der kompetanse om barnas beste legges til grunn. Det må være rom for justeringer når situasjonen endrer seg – ikke en rigid plan som ignorerer mulige lokale tilpassinger, også i tiden frem til 2027.

Tre krav

Vi krever tre ting:

  1. Fleksibilitet: Vedtaket må åpne for lokale tilpasninger og ordninger som vektlegger barnas beste – ikke en rigid tidsplan som låser oss til løsninger som ikke er konsekvensvurdert.
  2. Medvirkning: De barna som blir direkte berørt i 2026–27 må sikres langt mer aktiv deltagelse i beslutninger som angår dem enn det utdanningsetaten hittil har lagt opp til. Dette samvirket må komme på plass umiddelbart på nyåret, slik at barna som skal søke skoler i mars ‘26 har tydelige alternativer foran seg.
  3. Friske midler: Kommunen må stille opp med ekstra ressurser for å sikre at disse elevene blir så lite skadelidende som overhodet mulig. Det er en god investering.

Dette er ikke bare politikk – det er et spørsmål om ansvar. Det kan ikke være elevene som skal betale konsekvensene for at kommunen ikke har gjort hjemmeleksa si.

Powered by Labrador CMS