DEBATT
– Ungdommene våre har rett til stabilitet og forutsigbarhet i en sårbar fase, sier medlemmene i foreldrearbeidsutvalget ved Nordpolen skole. Her fra mobiliseringsmøte i Torshov kirke.
Foto: Christian Boger
– Elever og foreldre ved Nordpolen skole opplever stor usikkerhet og høy risiko
Resultatet av skolebehovsplanen kan bli spøkelsesklasser med en håndfull elever og et svekket faglig og sosialt tilbud. Lærere havner i en skvis mellom lojalitet til elevene, og å bli hos dem, versus å prioritere egen karriere.
Innlegget er signert foreldrearbeidsutvalget ved Nordpolen skole.
- Marianne Werrum, leder i FAU
- Liv Kaasen, nestleder
- Hege Pålsrud, styremedlem
- Morgan Fjugstad, styremedlem
- Anne Kristin Furuseth, styremedlem
Forrige uke signaliserte de borgerlige partiene i Oslo
enighet om skolebehovsplanen. Byrådet har foresår å omstrukturere Nordpolen
skole til kun en barneskole, mens ungdomstrinnet flyttes til andre skoler. Alt
tyder på at vedtaket før jul blir plankekjøring.
Dette skjer på tross av en samstemmig høringsrunde som
peker på svært alvorlige mangler i saksutredningen. Kunnskap og erfaring fra
foreldre, lærere, fagfolk og politi blir ignorert.
Ett av de sentrale spørsmålene vi i foreldreutvalget
sitter igjen med er: Hvordan ivareta elevene som blir hardest rammet i kommende
skoleår?
Et rigid vedtak som binder iverksettelse til 2027 kan
skape store problemer. Selv om vi ikke ønsker skolebehovsplanen velkommen, må
vi unngå de verste skadefølgene.
Gjør oss dypt bekymret
Mye kan sies om skolebehovsplanen og prosessen som har ført
oss dit vi står i dag. Et av problemene med den svake saksforberedelsen er den
totale mangelen på forståelse for hvordan en nedleggelse i 2027 påvirker
elevene som skal starte på eller allerede går på ungdomstrinnet i det kommende
skoleåret.
Utdanningsetaten og skoledirektøren har hittil ikke vært
villige til å ha en dialog med oss i foreldreutvalget om dette, og vist til at
dette må tas i etterkant av et eventuelt vedtak. Dette gjør oss dypt bekymret.
For avklaringene må komme nå, og tydelige alternativer må være på plass i god
tid før neste søknadsfrist, 13. mars 2026.
En sårbar fase for ungdommene
Ungdommene våre har rett til stabilitet og forutsigbarhet i
en sårbar fase. I mangel på dette vil foreldre og elever søke seg til løsninger
som gir dem trygghet og oversikt.
Vi har helt siden skolebehovsplanen ble lagt frem i mars
sett at ungdom søker seg bort fra Nordpolen skole. Søknadsmassen til
ungdomstrinnet i år ble betydelig redusert, og dagens 8. trinn er lite. Det
antas å reduseres ytterligere til neste år, når skolebehovsplanen er et faktum.
Likeså vil årets 7. klassinger, korona-årgangen som Erna og
Høyre henviste til hjemme-skole og skjerm-undervisning i uke etter uke da de
gikk i 1. klasse, åpenbart søke seg mot skoler der de kan få en uavbrutt
ungdomstid, med stabilitet i vennegruppe og lærerkrefter.
Skaper spøkelsesklasser
Resultatet kan bli spøkelsesklasser med en håndfull elever,
og et svekket faglig og sosialt tilbud. For dette handler ikke bare om trivsel
– det handler om kvalitet og økonomi.
Lærere havner i en skvis mellom lojalitet til elevene, og å
bli hos dem, versus å prioritere egen karriere. Samtidig er det svært kostbart
å drifte en ungdomsskole med så få elever, noe som kan gå på bekostning av
barneskolen.
Skal vi virkelig vedta en plan som både svekker
læringsmiljøet og sløser med kommunens ressurser?
Løsningen er enkel: Vedtaket må åpne for fleksible løsninger
på lavest mulig nivå, der kompetanse om barnas beste legges til grunn. Det må
være rom for justeringer når situasjonen endrer seg – ikke en rigid plan som
ignorerer mulige lokale tilpassinger, også i tiden frem til 2027.
Tre krav
Vi krever tre ting:
- Fleksibilitet: Vedtaket må åpne for lokale tilpasninger og
ordninger som vektlegger barnas beste – ikke en rigid tidsplan som låser oss
til løsninger som ikke er konsekvensvurdert.
- Medvirkning: De barna som blir direkte berørt i 2026–27 må
sikres langt mer aktiv deltagelse i beslutninger som angår dem enn det utdanningsetaten
hittil har lagt opp til. Dette samvirket må komme på plass umiddelbart på
nyåret, slik at barna som skal søke skoler i mars ‘26 har tydelige alternativer
foran seg.
- Friske midler: Kommunen må stille opp med ekstra ressurser
for å sikre at disse elevene blir så lite skadelidende som overhodet mulig. Det
er en god investering.
Dette er ikke bare politikk – det er et spørsmål om ansvar.
Det kan ikke være elevene som skal betale konsekvensene for at kommunen ikke
har gjort hjemmeleksa si.