DEBATT

– Oslo Urban Week (OUW) er i gang, denne gangen på Grønland. Valget av sted er neppe tilfeldig. For eiendomsbransjen er Grønland en upolert diamant med store urealiserte gevinster, mener Luis Espinoza.

– Vi som bor på Grønland har all grunn til å være skeptiske til eiendomsbransjens forsøk på grønnvasking

– I stedet for effektive tiltak og ekte engasjement for Grønland, begrenses eiendomsaktørenes sosiale ansvar til høyt symbolske tiltak med stor PR-verdi.

Publisert

Oslo Urban Week (OUW) er i gang, denne gangen på Grønland. Valget av sted er neppe tilfeldig. For eiendomsbransjen er Grønland en upolert diamant med store urealiserte gevinster.

Årets OUW startet med en gatefest, hvor hele Grønland var invitert. Tanken var nok å vise at eiendomsbransjen har et ektefølt engasjement for nabolaget, til tross for at de skal tjene store penger på storstilt utbygging i området.

Ingen motsetning

Eiendomsaktørene var påpasselige nok til å arrangere gatefesten sammen med lokale ildsjeler og organisasjoner. Men blant hovedpådriverne finner vi navn som Galleri Oslo Utvikling, KLP Eiendom og ikke minst Bane NOR Eiendom.

Det er ingen motsetning mellom å være eiendomsutvikler og vise sosialt ansvar. Likevel, om de virkelig hadde brydd seg om å bedre levekårene på Grønland, kunne de satset på langt mer effektive tiltak.

Grøntområder mangelvare

Statlig eide Bane NOR, for eksempel, har en respektabel tomte- og eiendomsportefølje på Grønland og Gamle Oslo. Dette er eiendom som de forvalter på vegne av staten, og skal sånn sett komme felleskapet til gode.

Om Bane NOR hadde tatt sitt sosiale ansvaret på alvor, kunne de brukt deler av deres statlig eide eiendomsportefølje til formål som kommer vanlige innbyggere til gode.

Blant eiendommene Bane NOR disponerer på Grønland finner vi «busstomta» i Schweigaards gate. Lokalbefolkningen har uttrykt et ønske om å oppføre en park på denne tomta. Grøntområder er tross alt en mangelvare på Grønland.

Plaster på såret

I stedet for park planlegger Bane NOR en massiv næringseiendom på tomta, med kun et lite friområde klemt inn som plaster på såret, og som er langt ifra parken området trenger.

Bane NOR eier også Oslo gate 7, en eiendom ikke langt fra Grønland som lokale ildsjeler lenge har ønsket å ta i bruk som et aktivitetshus. Bane NOR vil heller bygge boliger i eiendommen. Boliger som etter alt å dømme vil bli solgt til høy markedspris.

Oslo gate 7 kunne Bane NOR lagt til rette for bruk som aktivitetshus. På «busstomta» kunne Bane NOR lagt til rette for park.

Kunne bygd rimeligere boliger

I stedet for boliger til markedspris kunne Bane NOR brukt deler av deres tomtereserve til å bygge rimelige boliger som folk på Grønland og Gamle Oslo hadde hatt råd til. Dette gjør man allerede i europeiske byer som Wien og Zurich, og det er fullt mulig i Oslo.

Ingen av disse gode tiltakene har Bane NOR eiendom planer om å gjennomføre, for å ikke snakke om øvrige eiendomsaktører. I stedet for effektive tiltak og ekte engasjement for Grønland, begrenses eiendomsaktørenes sosiale ansvar til høyt symbolske tiltak med stor PR-verdi.

Vi som bor på Grønland har all grunn til å være skeptiske til eiendomsbransjens forsøk på grønnvasking. Etter alt å dømme er Oslo Urban Week på Grønland et slikt forsøk. 

Powered by Labrador CMS