Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
— Stadig flere ønsker å kunne velge alkoholfritt av ulike årsaker. Men på Kiwi, Rema og de andre dagligvarebutikkene er det veldig vanskelig, sier Ragnhild Kaski, generalsekretær i en pressemelding fra Av-og-til.
Feltundersøkelsen i 40 av Oslos dagligvarebutikker ble gjort i samarbeid med Opinion, og det viste seg at et fåtall av de besøkte butikkene tilbyr kald alkoholfri øl.
— Ingen liker varm øl, legger Kaski til.
Hun mener alkoholfri øl bør tilbys på lik linje med alkoholholdig drikke, for å senke terskelen for å ta sunne valg.
— At flere ønsker å velge alkoholfritt ved ulike anledninger er godt nytt for folkehelsen. Derfor bør vi heie frem de som gjør det lettere å velge sunt, sier Kaski i pressemeldingen.
Nå tar organisasjonen kontakt med alle dagligvarekjedene i undersøkelsen for å oppfordre dem til å ta grep.
I år er det 50 år siden den første alkoholfrie ølen «Zero» ble lansert i Norge. Siden den gang har alkoholfritt gått fra å være uglesett til å bli et foretrukket valg av mange.
— Selv om folk ikke ønsker å drikke alkohol, ønsker de ikke å gi avkall på gode smaksopplevelser. Tiden der Farris er det eneste alternativet til alkohol er forbi, og utvalget alkoholfri drikke har aldri vært bedre, mener generalsekretæren i Av-og-til.
— Dagligvarekjedene sover i timen, og må gjøre mer for å gjøre det tilgjengelig i butikken, sier Kaski.
Hun mener undersøkelsen viser at det ikke finnes noen plan fra kjedene, og at det er opp til hver enkelt butikksjef hvorvidt man skal tilby voksne alkoholfrie alternativer nedkjølt.
— Dette bør være et sentralt ansvar som alle butikkene forholder seg til. Vi er overbevist om at det både vil bidra til mer sunnhet, og at det vil være lønnsomt, sier Kaski.