Gyldenløves_gate
Langs denne alléen er det nå bestemt at det skal bygges sykkelvei på begge sider av gaten. Foto: Ingalill Sandal

– Trygg sykkeltilrettelegging koster penger, men lite mot de enorme beløpene Frp vil kaste bort på unødvendige motorveiprosjekter

Det begynner i det hele tatt å bli ganske vanskelig å ta FRP seriøst. I alle fall i spørsmål om samferdsel, bypolitikk, og pengebruk.

Arne Haabeth
Arne Haabeth er leder av Frogner MDG, og bystyrekandidat for Miljøpartiet ved høstens kommunevalg.

At et parti hvis landsmøte kan greie å vedta og tappe Oljefondet for 100 milliarder kroner til å betale for vei-prosjekter de selv lovet velgerne og har stemt for, samtidig som de kritiserer offentlig pengebruk, er for meg en gåte.

Med sitt innlegg om Gyldenløves gate demonstrerer Camilla Wilhelmsen nok en gang at FRP er ganske så alene i Oslo om å være imot så godt som all sykkeltilrettelegging. Det er nemlig det de konsekvent er. Det er verdt å merke seg.

Alle andre partier er for en helhetlig tilrettelegging for syklende i Oslo, ja selv Høyre er det, på papiret i alle fall.

Trang vei

Det forrige byrådet fikk for øvrig laget en ganske god rapport om tilstanden for syklende i Oslo og ikke minst hvor syklende var spesielt utsatt. Her var nettopp Gyldenløves gate markert som en gate med lav trafikksikkerhet.

For en ganske alminnelig hverdagssyklist er dette temmelig enkelt å se. Ridestien i midten gjør gaten til to enveisløp hvor syklistene ikke har mulighet til å vike unna, og biler kan ikke kjøre forbi i trygg avstand. I tillegg er denne delen av gaten særlig trang.

Trygg sykkeltilrettelegging koster penger, men det er lite sammenlignet med de enorme beløpene Frp vil kaste bort på unødvendige og trafikkøkende motorveiprosjekter; 100-vis av milliarder, i distriktene så vel som inn til Oslo.

Ikke troverdig

Trekløveret FRP, Høyre og Venstre vil sågar mer enn gjerne bruke 40 milliarder på å utvide E18 inn mot Oslo. Dette blir da en veistrekning på rundt 20 km som skal koste minst tre ganger så mye som det totale budsjettet for over 500 kilometer med sykkeltilrettelegging i hele Oslo over de neste ti årene. Det er fint med opposisjonspolitikere som er opptatt av kostnader, men dette står ikke til troende.

Ikke minst er sykkelvei en av de mest lønnsomme investeringene vi kan gjøre i byen. For det handler ikke bare om hvor mye det koster, men også om hva man får igjen. Sykkelveier har veldig høy nytteverdi og er et skikkelig kinderegg: de gir både helse- og velferdsgevinster for den enkelte syklist, redusert trengsel for alle trafikanter og redusert forurensning. Alt dette gjør sykkelveier til en genial investering.

Siden 70-tallet har vi diskutert, vedtatt, planlagt og vedtatt helhetlige planer for trygg tilrettelegging for sykkel. Det har vært mye prat og lite handling.

FRP har dog blitt ved sin lest. Det skal de ha. Der i gården er det en regelrett krig mot syklistene. Eller som Oslo FRPs Tybring-Gjedde har kalt det: «sosialistenes våte drømmer».

Flere vil sykle

Ifølge siste reisevaneundersøkelse sykler nå hele 11 prosent av Oslo befolkning på sine hverdagsreiser. Og hele 38 prosent sier de vil sykle mer. Fra før vet vi at bedre tilrettelegging for syklende gjør at flere sykler.

Det er både ønskelig og viktig. Her må vi minne Camilla Wilhelmsen og hele FRP om at Stortinget har vedtatt at all vekst i persontrafikk i byene i Norge skal tas med sykkel, gange, og kollektiv – ikke bil. I Oslo bruker rundt tre fjerdedeler av befolkningen alt annet enn bilen i sin hverdag. Det er på tide partiet for «folk flest» merker seg.

Noen ganger kan det være fristende å sette seg ned å tegne og forklare litt for Oslo FRP. Oslo har nemlig ikke uendelig plass. Byen er ikke bygget her mellom fjorden og marka med tanke på plass til flere hundretusen biler hver dag. Hvis man ikke sitter i bilen sin hver dag, men faktisk går eller sykler litt rundt bør det være rimelig innlysende. Dog ikke så innlysende for FRP ser det ut til.

Det tegner til at Høyre går til valg på samarbeid med FRP. Jeg mener det er prekært for Oslo at disse holdes langt unna styring av byen vår.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer