Lastebil på is
Lastebil prøver komme frem i dype spor. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Steinhard is skaper farlige forhold for bilister og fotgjengere over hele byen

Over hele byen rapporteres det om farlige kjøreforhold. Dype kjørespor gjør at understellet på bilene slår ned i isen.

Biler opplever punkterte dekk, brukne drivaksler og istykkerslåtte bunnpanner. Det gjelder i Inkognitogata på Uranienborg, i Haralds vei på Lilletøyen, i Dynekilgata på Rosenhoff og i Ekelyveien på Vinderen.

Bedre er det ikke for fotgjengerne. Legevakten får inn haugevis med folk som har fallskader etter å ha sklidd på isen. Gamle mennesker tør ikke gå ut. Selv ordfører Marianne Borgen klager på forholdene og ber bymiljøetaten trå til.

VårtOslo har samlet noen inntrykk fra byen.

Dynekilgata
Slik ser det ut nå i Dynekilgata på Rosenhoff. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Livsfarlig for fotgjengere

– Jeg syns det er for dårlig strøing. Verst er det på fortauene. Mange steder er det speilglatt, og jeg tenker spesielt på de eldre som blir sperret inne fordi de kan ikke gå ut. Det er livsfarlig for dem, mener postmann Morten Kristoffersen.

Han forteller at den manglende måkingen går ut over jobben. Verst er det i smågater.

Fordi kommunen ikke har måket ordentlig, blir det dype hjulspor etter personbilene. Postbilene sliter, forteller han.

Men en ting roser Kristoffersen kommunen for:

– Strøingen er så som så, men det er bedre når kommunen strør i stedet for å salte. Det støtter jeg.

Morten Kristoffersen
Postmann Morten Kristoffersen. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Har problemer med vareleveringen

Lastebilsjåfør Vidar Ottosen leverer varer i Dynekilgata på Rosenhoff:

Yrkessjåfør Vidar Ottosen
Yrkessjåfør Vidar Ottosen synes det er vanskelig å kjøre under dagens forhold. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

– Det er utfordrende og kjøre med så smale hjulspor, spesielt i smågater, hvor det er trangt og bilene står parkert langt ut i veien.

Vanskelig å kjøre

Byggmester Marcin Skrzek jobber i Dynekilgata:

– Det er svært vanskelig å kjøre under dagens forhold, med tykk is, dype hull og masse humper.

– Alle de små steinene hjelper minimalt på den harde isen. I andre land ville de brukt salt, og jeg vet at salt ødelegger bilene, men det gjør også steinene som skraper opp lakken og vinduene på bilen.

Marcin Skrzek
Byggmester Marcin Skrzek synes kommunen burde salte mer. Foto: Morten Lauveng Jørgensen

Opptil 15 cm dype spor

– Fraværet av brøyting i vinter er svært synlig nå. På Lille Tøyen Hageby er de kommunale veiene nå blitt til dype isspor hvor du kan høre understellet på mindre biler slå ned i isen mellom hjulsporene. Flere steder er det både 10 og 15 centimeters høydeforskjell noe som gjør at biler sliter med å kunne svinge unna hvis nødvendig, forteller beboer Gard Haglund.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer