En isete frontrute kan koste deg dyrt. Her dokumentert av politiet ved en tidligere anledning der førerkortbeslag og avskilting av bil med isete rute og sommerdekk ble resultatet.

Advarer etter at Oslo-kvinne måtte punge ut: – Kan medføre anmeldelse og førerkortbeslag

Husker du ikke på dette, kan det koste dyrt, minner politiet om. Som sjåfør på vinterføre, er det flere ting du bør være oppmerksom på i disse dager.

Publisert

Onsdag kveld stanset en patrulje en bil med isete frontrute ved Grorud, opplyser Oslo politidistrikt.

En kvinnelig bilfører i 40-årene fra Oslo fikk ilagt et forelegg på stedet som følge av at isbelegget begrenset muligheten for utsyn og ble ansett som trafikkfarlig, ifølge operasjonssentralen. 

Politiet benytter anledningen til å påminne sjåfører om viktigheten av å ha fri sikt gjennom frontruta.

– Ikke grovt nok

– Vi minner om at ved grove tilfeller av isete rute kan medføre anmeldelse og førerkortbeslag, sier operasjonsleder Eirik Sannes.

– I dette tilfellet vurderte patruljen det om ikke grovt nok og ila fører en kvinne i 40-årene fra Oslo et forelegg på stedet, avslutter han.

Dette er heller ikke det eneste du bør være obs på som sjåfør på snøføre i disse dager. 

Minimum 3 millimeters mønsterdybde på bildekk gjelder fra 1. november.

Krav til mønsterdybde

Fra 1. november er det krav om minimum 3 millimeter mønsterdybde på bildekk uansett dekktype. Samme krav gjelder også ved bruk av tilhenger.

– Vi har nå 25 biler inne for å skifte til vinterdekk. Jeg regner med at vi har skiftet dekk på over 100 biler før dagen er over. På fredag hadde vi 125 biler og på lørdag hadde vi 90, kunne Goran Ibrahim på Økern Dekksenter fortelle til VårtOslo mandag ettermiddag.

– Som sjåfør er du ansvarlig for at kjøretøyet har tilstrekkelig veigrep, hele året. Husk at riktig merking og mønsterdybde på dekkene ikke er en garanti for godt nok veigrep, sier Roy Harald Holm i Statens vegvesen i en pressemelding. 

Det er for tunge kjøretøy påbud om vinterdekk i perioden 15. november til 31. mars, eller tidligere om det allerede er vinterføre. I tillegg skal kjetting også være med.

– Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien. Det er viktig å huske på at riktig merking og mønsterdybde på dekkene ikke er en garanti for godt nok veigrep, uttaler Holm.

– Riktige dekk er helt avgjørende for sikkerheten din og de andre bilistene på veien, påpeker Roy Harald Holm i Statens vegvesen.

– Enorm risiko å ta

Pressesjef i NAF, Ingunn Handagard, påpeker at da lange køer og flere uhell oppsto da snøen for alvor lavet ned for første gang denne sesongen mandag, skyldtes det blant annet vogntog som sto fast eller ikke var skodd for vinterføret. Blant annet slet flere vogntog i bakken opp mot Ryen.

– Det er en enorm risiko å ta. Det må bli slutt på at transportselskaper sender ut vogntog med dårlige dekk eller lar sjåfører uten opplæring kjøre på vinterføre. Likevel ser vi samme kaos år etter år, sier Handagard i en pressemelding.

Også mange personbiler på sommerdekk havnet utpå på glatta på mandag.

– Selv en kort kjøretur eller å kjøre til verksted for å få lagt om dekk medfører å sette andre i fare. Hver enkelt har et ansvar her. Har du ikke vinterdekk på, må du rett og slett la bilen stå, mener hun og minner om at om du tar sjansen på å kjøre med sommerdekk, risikerer du ikke bare å forårsake ulykker, men også å miste førerretten eller få et erstatningskrav mot deg fra forsikringsselskapet.

NAF advarer mot å ta sjanser på vinterveiene.

Kan skli ned ved bremsing

I likhet med politiet, oppfordrer også Handagard folk til å sørge for at bilrutene er frie for is og snø. I tillegg bør også biltaket være snøfritt for å unngå at snøen sklir ned over frontruta om du må bremse med bilen.

– Det er trafikkfarlig, det samme gjelder dersom du kjører av gårde uten å tilstrekkelig sikt, sier NAF-pressesjefen som deler en siste oppfordring:

– I våre dager kan snø varsles med rimelig stor sikkerhet. Da må mannskapene være beredt til å rykke ut. For å gjøre jobben enklere for mannskapene, bør både bilister og transportselskaper vurdere om det er nødvendig å kjøre før snøen er ryddet, avslutter Handagard.

Powered by Labrador CMS