OSLO 20160606.Avtalen om Oslopakke 3 ble undertegnet søndag og bare korte deler av E18 blir bygget ut. Bomringen blir vesentlig dyrere å passere. Også EL biler må betale for å kjøre gjennom bomringen. Her E18 ved Strand i Bærum.
Omskiltingen på riks- og europaveiene skjer 6. og 7. mai. På det kommunale veinettet starter arbeidet 6. mai og er ferdig innen 1. juni. Forbudet gjelder fra dagen skiltene er endret.

Elbiler kastet ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus: – Blir nok litt ekstra kø

Fra i dag er det forbudt å kjøre elbil i kollektivfeltet i Oslo og Akershus. Blir du tatt, kan 8200 kroner ryke.

Publisert

Ved 06.00-tiden mandag morgen fløt trafikken greit, opplyste trafikkoperatør Mette Brunæs i Vegtrafikksentralen Øst.

– Men det blir nok litt ekstra kø i dag. Hvor mye og hvor lenge det kan jeg ikke si noe om.

Siden 2003 har elbilene kunnet kjøre i kollektivfeltet. 

I 2021 kom det imidlertid en innstramming om at elbiler måtte ha passasjer i tidsrommet mellom klokken 06.00 og 09.00 for å kunne kjøre i kollektivfelt på hovedveiene inn mot Oslo. 

Samme regel gjaldt også mellom klokken 14.00 og 18.00 på ettermiddagen.

– Bussene betydelig forsinket

Nå er elbilene altså kastet helt ut av kollektivfeltet.

– Denne fordelen blir nå tatt bort av hensyn til bussenes framkommelighet. Andelen elbiler i kollektivfeltene, spesielt i rushtiden er nå så stor at bussene blir betydelig forsinket, heter det fra Statens vegvesen i en pressemelding.

Høy bot

Forbudet er ett av flere tiltak for å begrense privatbiltrafikken når ring 1 stenges på grunn av ombyggingen av Hammersborgtunnelen.

Operasjonsleder Kjetil Ringseth i Øst politidistrikt sier at han ikke kjenner til om Utrykningspolitiet skal ha ekstra kontroller mandag.

Boten for å kjøre ulovlig i kollektivfeltet er på 8200 kroner. Men kanskje er man heldig og slipper unna med en advarsel de første dagene med forbud.

– Det kan bli at man veileder og gir advarsler, og at man så gir bøter etter hvert, sier Ringseth.

– Helt bort i natta

Høyres Trond Helleland mener saken er dårlig håndtert og mener samferdselsministeren bør på banen for å sikre trafikkflyten.

– Det er helt bort i natta å stenge kollektivfeltet for elbiler i Oslo og Akershus uten å ha satt inn ekstra kollektivtransport eller lignende tiltak. Dette vil skape monsterkøer som vil påvirke mange, mange tusen – både privatpersoner og næringsliv, sier han i en e-post.

– Høyre krever at samferdselsministeren kommer på banen og klargjør hva han skal gjøre for å forhindre køer som kommer til å bli lange som et vondt år, fortsetter Helleland.

Han spør hvilke tiltak samferdselsministeren har tenkt å sette inn for å bøte på situasjonen som oppstår når elbilene må konkurrere om plassen i de ordinære kjørefeltene med all annen trafikk.

Skiltene gjelder

Vegvesenet anbefaler folk å reise kollektivt hvis de kan. 

Trafikkoperatør Brunæs sier det er vanskelig å forutse hvordan de nye reglene vil endre trafikkflyten og reisemønstre.

– Vi må se det an noen dager og se hvordan det utvikler seg, sier hun.

Omskiltingen på riks- og europaveiene skjer 6. og 7. mai. 

På det kommunale veinettet starter arbeidet 6. mai og er ferdig innen 1. juni. Forbudet gjelder fra dagen skiltene er endret.

Powered by Labrador CMS