cruiseskip i Oslo
Blir Oslo erklært som bekvemmlighetshavn, kan det være slutten for mange av de store cruisebesøkene til havna. Illustrasjonsfoto: Nikko / flickr.com

Blir Oslo havn klassifisert som søppelhavn i september, kan byen tape minst 200 millioner kroner

Oslo kan bli en såkalt bekvemmelighetshavn 1. september, og miste 200 millioner i inntekter fra cruisetrafikken alene.

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og havnearbeiderne i Oslo truer med å gjøre Oslo havn til bekvemmelighetshavn fra 1. september.

I snart to og et halvt år har havnearbeiderne i Oslo stått uten jobb. Konflikten begynte i 2015 når en tyrkisk havneoperatør fikk kontrakten på å drive kontainerhavna på Sjursøya. De bruker stort sett vikarbyråer og nektet å benytte de faste havnearbeiderne.

Et halvt år senere ble Oslo laste- og lossekontor slått konkurs. Da mistet havnearbeiderne rundt 90 prosent av de gjenværende oppdragene. Bare tre firmaer i havna fortsetter å bruke havnearbeiderne.

Men etter vedtaket i havnestyret i juni om at havnearbeiderne skulle gis fortrinnsrett ved lasting og losing i havna, håpet havnearbeiderne konflikten kunne være løst.

Slutt på tålmodigheten

Den siste uka har derimot fire skip blitt lastet og losset i havna uten at havnearbeiderne har blitt benyttet. Nå er det slutt på tålmodigheten.

— Oslo havn har fått god tid på seg til å sørge for at operatørene i havna etterlever vedtaket i havnestyret. Ser vi ikke en kraftig endring i løpet av august, vil vi sørge for at Oslo blir registrert som bekvemmelighetshavn fra 1. september, sier leder i Oslo Bryggearbeideres forening (OBF), Tommy Torgersen, til Vårt Oslo.

Samme status som Barrow Island?

Bekvemmelighetshavn, eller port of convenience på engelsk, er en status det internasjonale transportarbeiderforbundet utsteder til havner hvor ingen organiserte havnearbeidere tar seg av lasting og lossing av skipene som anløper.

For ikke alt for lenge siden var Mogadishu havn, i krigsherjede Somalia, den eneste på lista over bekvemmelighetshavner på verdensbasis. Men de har faktisk klart å få fjernet betegnelsen.

Barrow Island, en øy utenfor Australia, er den eneste i dag. Dermed blir Oslo havn nummer to.

— Går jo så det griner, men ikke i Oslo

Det er en tydelig oppgitt gjeng bryggesjauere VårtOslo møter onsdag ettermiddag. Det lille gløttet av håp som kom med vedtaket i havnestyret, ser ut til å være vasket bort allerede.

Leder i Norsk Transportarbeiderforbund, Lars M. Johnsen (t.v), leder i Oslo Bryggearbeideres forening, Tommy Torgersen og nestleder Roar Langaard (t.h) er klare til å få Oslo havn klassifisert som bekvemmelighetshavn. Foto: Christian Boger

— Det går jo så det griner i alle havner, selv i Drammen. Men ikke i Oslo, Mosjøen og Tromsø., sier nestleder i OBF, Roar Langaard.

Både han og Torgersen er oppgitt over den treneringen de mener administrasjonen i Oslo havn bedriver i saken.

— Det burde ikke være vanskelig å få operatørene i havna til å etterleve et vedtak fra havnestyret. Her dreier det seg nok om vrangvilje fra Oslo havns side, mener Torgersen.

Her kan du se havnearbeidernes egen video fra lossingen av det danske skipet Klevstrand torsdag morgen. Video: Roar Langaard / Oslo Bryggearbeideres forening

Ikke tomme trusler

Bryggesjauernes trusler om å gjøre Oslo til en såkalt bekvemmelighetshavn, er ikke en tom trussel. Med full støtte fra NTF vil vedtaket raskt la seg sette ut i livet.

— Vi har fått en full avklaring fra det internasjonale transportarbeiderforbundet på at dette er et vedtak som vi bli igangsatt så raskt vi ønsker det. Dette vil ha en stor innvirkning på skipstrafikken til og fra Oslo havn, sier leder i NTF, Lars M. Johnsen.

Johnsen mener 1. september vil være en optimal dato å erklære Oslo som bekvemmelighetshavn.

— Hvert år i september møtes de store cruiserederiene i Miami for å diskutere neste års seilingsprogram. Et varsel om at Oslo har problemer i havna, vil kunne få de store rederiene til å styre unna besøk i hovedstaden, sier han.

Kan tape rundt 200 millioner bare på cruise

Det finnes ikke noen offentlig tilgjengelig oversikt over hva cruisetrafikken gir hovedstaden av inntekter. En lignende oversikt for Bergen viser at vestlandsbyen drar inn rundt 570 millioner på denne trafikken årlig.

Et overslag gjort av OBF og NTF viser at Oslo kan gå glipp av rundt 200 millioner årlig i inntekter om de store cruiserederiene skulle utebli.

— Cruiserederiene er svært opptatt av at havnene de legger til i skal være sikre. Dette så vi senest ved Islamic State-saken i Fredrikstad, og det at Oslo kan bli bekvemmelighetshavn vil gi et lignende signal, sier Johnsen.

Et cruiserederi droppet planene sine om å anløpe Fredrikstad i 2018 på grunn av en New York Times-artikkel fra 2015 om fremmedkrigere fra byen som hadde reist til Syria.

Det har torsdag ikke lykkes VårtOslo å få kommentar til saken fra leder for havnestyret, Roger Schjerva, eller ledelsen ved Oslo havn.

MELD DEG PÅ NYHETSBREVET VÅRT

Kommentarer