DEBATT

Linda Amundsen og 20-bussen
– Vi som tillitsvalgte har sett hvor mye tøffere press det blir på førernes arbeidsvilkår når de kjører for fullprivatiserte aktører, som i mye større grad fokuserer på profitt fremfor sitt samfunnsoppdrag, sier Linda Amundsen.

– Ikke selg bussen vår. Levebrødet til arbeidsfolk er ikke til å leke med

Vi er overraska, og veldig bekymra for bussens fremtid her i Oslo dersom Unibuss blir solgt. Kostnadene vil bli høyere, og det offentlige vil fremdeles måtte subsidiere.

Publisert

Vi i Fagforbundet kan ikke se logikken i budsjettenigheten som Høyre. og Venstre-byrådet har inngått med Fremskrittspartiet. Med et pennestrøk har byrådet laget en budsjettavtale med FrP som åpner for at det offentlig eide busselskapet Unibuss vil bli solgt.

De borgerlige partiene har vedtatt de mest inngripende velferdskuttene i Oslos historie, men de har også med denne avtalen lagt til rette for å si fra seg all offentlig kontroll over bussdrifta i Osloområdet.

Mye tøffere press

Det er riktig som byrådet sier at de vel 1300 ansatte i Unibuss vil omfattes av en virksomhetsoverdragelse ved et eventuelt salg. Likevel nevnes det lite om hvor mye en slik kostnad vil bli eller hvor mange førere som vil velge seg andre yrker i prosessen. Det har vi faktisk ikke råd til i en situasjon der Oslo allerede mangler over 500 bussførere.

Vi som tillitsvalgte har sett hvor mye tøffere press det blir på førernes arbeidsvilkår når de kjører for fullprivatiserte aktører, som i mye større grad fokuserer på profitt fremfor sitt samfunnsoppdrag.

Derfor mener vi dette forslaget om salg av busselskapet ikke er annet enn et ønske om å tyne Oslos bussførere enda mer. At Unibuss eies og driftes av det offentlige muliggjør kraftige tiltak, som omstruktureringa som skjedde etter den katastrofale vinteren for få år siden.

Lever i en ideologisk boble

I Vestland fylkeskommune har Høyre, Venstre og Krf, sammen med de rødgrønne partiene, vedtatt å utrede drift av bussdrift i egenregi. Hvorfor? Jo fordi anbudsregimet koster så mye at det er ikke lenger økonomiskbærekraftig.

Det burde ikke overraske noen at kollektivtrafikk koster penger. Men det er også en av de viktigste velferdstjenestene vi har for befolkninga og for miljø og klimaet. Det er synd at høyresida her i Oslo fremdeles lever i sin ideologiske boble. Privatisering og anbud er tydeligvis svaret og løsninga på alt.

Tøffere og vanskeligere

Vi er overraska, og veldig bekymra for bussens fremtid her i Oslo dersom dette blir en realitet. Kostnadene vil bli høyere, og det offentlige vil fremdeles måtte subsidiere. Ansvaret forsvinner ikke, uavhengig av salg eller ikke.

Men ikke minst, vi er forbanna over at de borgerlige partiene har blitt enige om at de har null problemer med å gjøre arbeidslivet for bussførere enda tøffere og vanskeligere.

Levebrødet til arbeidsfolk er ikke til å leke med!

Powered by Labrador CMS