DEBATT
– Vi som tillitsvalgte har sett hvor mye tøffere press det blir på førernes arbeidsvilkår når de kjører for fullprivatiserte aktører, som i mye større grad fokuserer på profitt fremfor sitt samfunnsoppdrag, sier Linda Amundsen.
Foto: Kjetil Ree / Wikimedia Commons og privat
– Ikke selg bussen vår. Levebrødet til arbeidsfolk er ikke til å leke med
Vi er overraska, og veldig bekymra for bussens fremtid her i Oslo dersom Unibuss blir solgt. Kostnadene vil bli høyere, og det offentlige vil fremdeles måtte subsidiere.
Vi i Fagforbundet kan ikke se logikken i budsjettenigheten
som Høyre. og Venstre-byrådet har inngått med Fremskrittspartiet. Med et
pennestrøk har byrådet laget en budsjettavtale med FrP som åpner for at det
offentlig eide busselskapet Unibuss vil bli solgt.
De borgerlige partiene har vedtatt de mest inngripende
velferdskuttene i Oslos historie, men de har også med denne avtalen lagt til
rette for å si fra seg all offentlig kontroll over bussdrifta i Osloområdet.
Mye tøffere press
Det er riktig som byrådet sier at de vel 1300 ansatte i
Unibuss vil omfattes av en virksomhetsoverdragelse ved et eventuelt salg. Likevel
nevnes det lite om hvor mye en slik kostnad vil bli eller hvor mange førere som
vil velge seg andre yrker i prosessen. Det har vi faktisk ikke råd til i en
situasjon der Oslo allerede mangler over 500 bussførere.
Vi som tillitsvalgte har sett hvor mye tøffere press det
blir på førernes arbeidsvilkår når de kjører for fullprivatiserte aktører, som
i mye større grad fokuserer på profitt fremfor sitt samfunnsoppdrag.
Derfor mener vi dette forslaget om salg av busselskapet ikke
er annet enn et ønske om å tyne Oslos bussførere enda mer. At Unibuss eies og
driftes av det offentlige muliggjør kraftige tiltak, som omstruktureringa som
skjedde etter den katastrofale vinteren for få år siden.
Lever i en ideologisk boble
I Vestland fylkeskommune har Høyre, Venstre og Krf, sammen
med de rødgrønne partiene, vedtatt å utrede drift av bussdrift i egenregi.
Hvorfor? Jo fordi anbudsregimet koster så mye at det er ikke lenger
økonomiskbærekraftig.
Det burde ikke overraske noen at kollektivtrafikk koster
penger. Men det er også en av de viktigste velferdstjenestene vi har for
befolkninga og for miljø og klimaet. Det er synd at høyresida her i Oslo fremdeles
lever i sin ideologiske boble. Privatisering og anbud er tydeligvis svaret og
løsninga på alt.
Tøffere og vanskeligere
Vi er overraska, og veldig bekymra for bussens fremtid her i
Oslo dersom dette blir en realitet. Kostnadene vil bli høyere, og det
offentlige vil fremdeles måtte subsidiere. Ansvaret forsvinner ikke, uavhengig
av salg eller ikke.
Men ikke minst, vi er forbanna over at de borgerlige
partiene har blitt enige om at de har null problemer med å gjøre arbeidslivet
for bussførere enda tøffere og vanskeligere.
Levebrødet til arbeidsfolk er ikke til å leke med!