– Oslo trenger mer av det Møllergata representerer, ikke mindre, mener lærer Øystein Konglund.Foto: Øystein Konglund
– Oslo trenger mer av det Møllergata skole representerer, ikke mindre
Byrådet ligger an til å gjøre en historisk tabbe. Å legge ned Møllergata skole er å legge ned noe av det Oslos barn trenger mest. Å legge ned en slik skole er ikke bare kortsiktig. Det er et sykdomstegn. Det viser at byens politikere fortsatt ikke forstår hvor skoen trykker.
Øystein KonglundØysteinKonglundØystein KonglundTidligere lærer ved Møllergata skole
Publisert
Annonse
Annonse
Ironisk nok er det landets eldste
byfolkeskole som fremstår som et av de mest moderne pedagogiske miljøene jeg
har erfart eller kjenner til. I de to årene jeg jobbet der hadde jeg tittelen
overgangslærer – en fleksibel faglærerstilling med stor frihet til å bidra der
det trengtes.
Jeg besøkte blant annet barnehagene i
nærområdet, fulgte barna inn i skolen og ble tidlig kjent med neste års kull.
Oppdraget var i stor grad å bidra til en trygg overgang fra barnehage til
skole. En svært meningsfull, men også virkningsfull, stilling.
De omfattende faglige og
atferdsmessige utfordringene mange skoler sliter med oppover på trinnene er som
regel identifiserbare allerede fra første trinn, eller før det. Men det eneste
som utløser eksterne midler i skolen er et ørlite knippe diagnoser som Downs
syndrom og autisme.
Derfor er det som regel kun én lærer og kanskje en ufaglært
assistent som må skjøtte en klasses ve og vel, uavhengig av utfordringenes
omfang og kompleksitet.
Annonse
Det finnes en rekke tiltak og
ordninger, men disse innebærer kartlegging, utredning, rapportering, møter,
samtykke fra foreldre, og alltid veldig mye tid. I den grad noe blir iverksatt,
er det som regel for lite og for sent.
Den eneste måten å fri seg fra denne
onde sirkelen er å prioritere de minste, og spesielt 1. trinn. Med opprettelsen
av stillingen overgangslærer viste Møllergata skoles ledelse at de skjønte hvor
utfordringen lå. «Mølla» har for øvrig flere andre kvaliteter som
gjør den ekstra godt egnet til en god start på skolelivet.
Elevene presses sammen
Jeg har om lag 15 års fartstid i
Osloskolen, fem av dem som kontaktlærer, og på svært ulike skoler. Noe av det
mest påfallende jeg har merket meg er avstanden mellom forventet pedagogisk
praksis og rammene skolene har for å realisere denne.
Elevmassen har fått betydelig større
og mer sammensatte behov. Samtidig druknes kontaktlærere i oppgaver og
rapportering, og forventes å levere tilpasset opplæring i rom som knapt
tillater bevegelse.
Dette misforholdet mellom politiske
føringer og faktiske rammer er direkte uansvarlig. Elever med store og varierte
behov presses sammen i små klasserom uten fleksibilitet. Grupperom finnes
riktignok, men etter at de fleste spesialskoler ble nedlagt på 90-tallet blir
disse rommene forbeholdt elever med åpenbare behov for tilpasset opplæring.
Resten av elevene må stort sett
klare seg med klasserommet. Disse mer enn 90 prosent av elevene, hvis behov kan
være vel så store som elever med krav på øremerkede midler og grupperom, er
derfor prisgitt lærerens evne til klasseledelse, omsorgsevne, appell og en
rekke andre egenskaper en lærer bør ha for å kunne kompensere for mangelen på
forsvarlige rammer.
En skole med pusterom
På Mølla finnes noe av det som er
blitt borte i resten av Osloskolen: rom. Faktisk fysisk plass hvor man virkelig
kan dyrke det som på fagspråket gjerne kalles den tredje pedagog.
Da jeg jobbet der, omgjorde jeg et
av de store klasserommene til et lekerom med spill, byggeutstyr og annet
læringsmateriell – et rom der barn kunne lære på egne premisser. Dette var ment
for 1. trinn primært, men ble fort etterspurt av hele småtrinnet.
Et av klasserommene er satt av til leking og spill.Foto: Øystein Konglund
Et annet lignende og godt alternativ
til klasserommet er skolens læringslab. Slike rom og tilbud gjør
differensiering mulig. De gir pusterom. De gjør det mulig å la for eksempel
halvparten av klassen jobbe med fagoppgaver (og få hjelpen de trenger) mens resten
leker, utforsker, bygger og lærer med kroppen.
Det var i aller høyeste grad
sammensatte og krevende barnegrupper på Møllergata da jeg jobbet der, men
nettopp denne fleksibiliteten og fokuset på de minste gjorde det til en
særdeles positiv opplevelse. Jeg kunne stå for det skolen tilbød. Det er første
og eneste gang jeg har opplevd dette.
Barna har boltringsplass
Skolens nærmiljø er hovedårsaken til
det synkende elevtallet. Men realiteten er ikke som mange tror – og som jeg
selv trodde. Den tidligere lugubre Kristparken i umiddelbar nærhet er nå rustet
opp til det ugjenkjennelige og utvider barnas boltringsplass betydelig.
Skolen har også en nyopprettet
parsell i skolehagen på Bjølsen; for en 1. klasse ligger det en knapp halvtime
unna skolens porter hvis man tar buss – en oase for både barn og voksne, noe
skolen ikke har vært gode nok til å kommunisere. Det er altså mye nytt som vil
kunne påvirke foreldres oppfatning, men dette tar naturligvis noe tid.
På Geitmyra skolehage kan eleven dyrke sine egne grønnsaker.Foto: Øystein Konglund
Når det er sagt, er nettopp skolens
lave elevtall noe av det som gjør den godt egnet – spesielt for de yngste.
Riktig nok kan den romme flere enn i dag, men den burde ikke fylles opp. Lavt
elevtall er først og fremst et driftsproblem – ikke et pedagogisk problem.
Snarere tvert imot.
Forebygging er noe som i
Oslopolitikken snakkes varmt om, men i liten grad praktiseres. Vi står midt i
en tid med økende ungdomsvold, økende utenforskap, og en frykt for «svenske
tilstander». Den mest effektive forebyggingen skjer tidlig, i
skolesammenheng: første klasse.
Det skjer i miljøer hvor barn får
utforske, mestre, utvikle språk, relasjoner og selvfølelse. Det skjer ikke i et
overfylt klasserom, der de alt for få pedagogene må velge mellom hvem de skal
hjelpe. En skole bør legge til rette for en dynamisk undervisning. Det altfor
høye taket for antall elever i et klasserom fører til det stikk motsatte.
En unik elevsammensetning
Under valgkampen tok
Fremskrittspartiet til orde for mer nivådelt undervisning. Dette kan definitivt
ha en slagside, men fordelen er at undervisningen blir betydelig mer tilpasset.
Så langt unna reell tilpasset opplæring osloskolen er i dag, har partiet
dessverre et altfor godt poeng. Nettopp Møllergata er den skolen, meg bekjent,
som er soleklart nærmest tilpasset opplæring. Et sterkt fagmiljø bidrar til
dette. Selv vaktmesteren er pedagog(!)
Skolen har dessuten en unik
elevsammensetning. Mangfoldet der speiler byen på en måte få skoler gjør. Mølla
har flere egne sanger, og en rekke felles og samlende arrangementer, som
internasjonal uke, avsluttet med en kveld hvor elevene går catwalk med
klesstiler fra elevenes eller foreldrenes opprinnelsesland, alt fra bunader til
sarier.
Foreldrene bidrar med mat, som må
representere Norges mest mangfoldige kjøkken denne kvelden. Her går fellesskap
og mangfold hånd i hånd. Det
gjenspeiler med andre ord samfunnet vi etterstreber å være. Samtidig er skolen
sin historie uhyre bevisst og holder den i hevd
på mange måter. På Møllergata trekkes linjer gjennom mer enn 150 år – fra barn
av industrien til barn av verden.
Det er et sykdomstegn
Å legge ned en slik skole er ikke
bare kortsiktig. Det er et sykdomstegn. Det viser at byens politikere fortsatt
ikke forstår hvor skoen trykker.
Møllergata er både et stykke Oslo-
og Norges-historie, i tillegg til å være et bilde av hva skolen i 2025 burde
være: Romslig. Fleksibel. Lekende. Stolt. Forankret i nærmiljø og kultur. Og
ikke minst forskning. Det er et utstillingsvindu. Nevnte jeg forresten at
skolen også har Norges eldste skolekorps, egen svømmehall - og selve
skolemuseet?
Oslo er hovedstaden i et av verdens
rikeste land. Et land som ligger i verdenstoppen når det gjelder pedagogisk
forskning og faglig kunnskap om barn. Å legge ned Møllergata skole vitner om
det motsatte; det illustrerer nettopp det grunnleggende misforholdet mellom
teori og praksis som preger osloskolen. Det er kontraproduktivt og historieløst.
Oslo trenger mer av det Møllergata representerer, ikke mindre.