Bystyrekandidat Tove Gjersrud (t.v.) i Oslo Høre og daglig leder Siri Hetle Hasli i Klemetsrud IL er enige om at Oslo kommune tar seg godt betalt for at idrettslag skal kunne reklamere for sine sponsorer.

Reagerer på kommunens reklameordning: – En tåpelig regel

Når byens idrettslag søker om tillatelse til å reklamere for sponsorer på sine anlegg, venter samtidig et gebyr på enten 5.000 eller 10.000 kroner til Oslo kommune - uavhengig om man oppnår sponsorinntekter eller ikke: – Det virker så innmari nedsnødd, i hvert fall når det for kommunen er beløp som ikke betyr noe.

Publisert

For byens idrettslag som disponerer kommunal grunn til sine anlegg, innebærer driftsavtalen blant annet at idrettslaget årlig enten må betale 5.000 eller 10.000 kroner til kommunen for å reklamere for sponsorer. 

Der den første summen angår svømmehaller, skianlegg og andre mindre anlegg, omfattes haller og stadionanlegg av den siste summen. Uavhengig om man tilegner seg sponsorer eller ikke, må beløpet betales når man har søkt om tillatelse. 

I en tid der flere idrettslag strever med økonomien, kan summene potensielt være av stor betydning for arbeidet med å tilby et nødvendig og variert aktivitetstilbud. 

Skaper usikkerhet

Bystyrekandidat Tove Gjersrud i Oslo Høyre er blant dem som reagerer på regelverket, som hun først ble gjort oppmerksom på etter å ha spurt personer tilknyttet Klemetsrud idrettslag hvorfor det ikke fantes reklame rundt dets kunstgressbane. 

– Svaret var at Oslo kommune skulle ha penger. Jeg synes i grunn det er en tåpelig regel, for kommunen trenger ikke de 10.000 kronene. Det velter ingen budsjetter, og selv om det for de fleste idrettslag heller ikke vil velte deres budsjetter, er tanken at idrettslaget har mye mer bruk for pengene enn det Oslo kommune har, mener Gjersrud, som inntil nylig bodde i nærområdet.  

Gjersrud spekulerer i om regelen, som hun omtaler som et «tåpelig feilslag», har kommet til uten at det ligger nevneverdig med fornuft bak. All den tid den har blitt stående, er hun opptatt av at den vil kunne være til hinder for flere. 

– Hvis man kunne fått inntekter på for eksempel 25.000 kroner, men må trekke fra 10.000 kroner, er det ikke like gøy lenger. Det er bare en sånn ting vi må få gjort noe med, fortsetter hun. 

Det er kun egen reklame som finnes ved kunstgressbanen til Klemetsrud IL.

Daglig leder Siri Hetle Hasli i Klemetsrud IL forteller at man enn så lenge har latt være å søke om tillatelse, på bakgrunn av kostnaden som følger med. 

– Det frister mindre når man må betale 10.000 kroner, og så vet man ikke om man klarer å dra inn pengene senere. Det hadde vært en fin håndsrekning fra kommunen å fjerne regelen. Det betyr én bekymring mindre og at vi kan gå i gang med å skaffe sponsorer, sier Hasli.

For å konkretisere hva beløpet innebærer for idrettslaget, forklarer Hasli at summen tilsvarer 40 fotballer eller flere mindre fotballmål. 

Krever endring

Med dette som bakteppe kommer Gjersrud til å fremme et forslag om å skrote regelen ved første anledning etter sommerferien. 

– Vi trenger regulering av og retningslinjer for reklame, men at man skal måtte betale kommunen, handler bare om å redigere kontrakten. Det er gjort på kort tid, vil jeg anslå. Når noen får på sitt bord at denne klausulen skal vekk, er det bare å trykke på «delete», og så tenker man ikke noe mer på det. Det burde i hvert fall være så enkelt, sier hun.

– Jeg har snakket med mange andre om dette, som responderer med «hva mener du?» eller «det kan ikke være sant». Det virker så innmari nedsnødd at man skal måtte betale for tillatelse, i hvert fall når det for kommunen er beløp som ikke betyr noe. Hvis man får en sponsor, skal man få lov til å beholde inntektene. Helt alminnelig rettferdighetssans sier at dette ikke henger på greip, legger Gjersrud til. 

I en e-post til VårtOslo skriver Bymiljøetaten at beløpet har vært det samme siden 2010, og at avtalen anses å gi idrettslagene store muligheter til å skaffe seg gode økonomiske bidrag på kommunens arealer. 

«Bymiljøetaten opplever ikke at idrettslagene synes dette er en voldsom sum, men en god måte for idrettslagene til å kunne innhente gode inntekter», skriver etaten. 

Powered by Labrador CMS