Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Bildene fra Parkveien nedenfor Solli plass taler for seg. Styrtregn har igjen ført til skader i Oslo, som ikke er bygget for å håndtere intense mengder nedbør over korte perioder.
Oslo har opplevd styrtregn nesten hvert år siden begynnelsen av 2000-tallet.
Disse hendelsene har ført til store skader på bygninger og infrastruktur, grunnet overvann og flom.
- Overvannet er ikke bare problematisk i seg selv, i tillegg bringer det med seg forurensning fra biltrafikken, som blant annet inneholder partikler, salt, miljøgifter og mikroplast, som forurenser elvene og fjorden, skriver klimaetaten på sine nettsider.
I Parkveien kan man etter styrtregnet mandag se hvordan asfalten i gaten er ødelagt flere steder over en strekning på flere titalls meter.
- Vi vet ikke omfanget, men ser at veien er ødelagt. Den stenges helt for trafikk. Vi begynner å grave der allerede i kveld for å få oversikt over skadeomfanget, sier bymiljøetatens seksjonssjef Joakim Hjertum til VG mandag kveld.
I fjor høst kom Oslo kommune med en egen veileder for overvannshåndtering. Der spesifiseres det hvem som er ansvarlig for håndtering av overvann ved blant annet nybygg.
- Vannet kommer, og alle bør bli kjent med hva det faktisk innebærer og hvilket ansvar vi har, sier Yvona Holbein, overvannskoordinator i plan- og bygningsetaten.
- Dette er en tverrfaglig veileder som viser tydelig hvordan overvann skal håndteres, sier Holbein.
Det forventes at klimaendringene vil føre til kraftigere og hyppigere regn i årene fremover. Dette er en utfordring i seg selv, men det er flere grunner til å ta grep.
- Byen vokser og blir enda tettere enn før. Konsekvensen av det er at det er mer vann som strømmer i gatene eller presser seg i kjellere til folk, forklarer Holbein.
- Vi har heller ikke det beste utgangspunktet, for i Oslo er det mye leiere kombinert med fjell og forurenset jord, samt lukkede vassdrag, sier hun.