På strekningen Etterstad-Hellerud er det en nesten hundre år gammel infrastruktur, med to bruer som er på slutten av sin levetid.
Foto Stian Olsson / Sporveien
Mandag starter Sporveien byggingen den nye T-banetunnelen til Østensjøbanen
Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn Bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for andre hastigheter enn dagens og fremtidens, T-banedrift.
To bruer over Østensjøveien og Alna-elven skal byttes ut, og det blir tunnelboringen fra Østensjøveien mot Hellerud.
I perioden frem til 2040 vil det skje en betydelig satsning på T-banen i Oslo med blant annet innkjøp av flere nye T-banetog, byggingen av Majorstuen T-banestasjon og utskiftning av signalanlegget til T-banen.
– Dette er en viktig milepæl i et viktig prosjekt i Oslos kollektivsystem som skal bidra til kortere reisetid med T-banen på linje 2 og 3, samtidig som vi oppgraderer infrastrukturen for å bedre punktligheten og forutsigbarheten til glede for de reisende, sier Per Magne Mathisen, konserndirektør for infrastruktur og prosjekter i Sporveien.
400 meter tunnel
Den 400 meter lange tunnelen og det nye sporet, mellom Brynseng og Hellerud, er forventet tatt i bruk høsten 2023, selv om det vil foregå noen mindre etterarbeider også i 2024.
På strekningen Etterstad-Hellerud er det en nesten hundre år gammel infrastruktur, med to bruer som er på slutten av sin levetid.
Den bratte og kurvede T-banetraseen mellom Bryn Bru og Hellerud er opprinnelig en tidligere trikketrasé beregnet for andre hastigheter enn dagens, og ikke minst fremtidens, T-banedrift.
– En positiv sideeffekt av prosjektet er at naboene til T-banen vil få redusert støy fra Østensjøbanen, sier byråd for miljø og samferdsel i Oslo, Sirin Hellvin Stav.