Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Siden 1891 har skolegården ved Gamlebyen skole stått nærmest uendret. I dag blir skolegården i minste laget. Det blir trangt om plassen når 320 barn skal ha friminutt samtidig.
— Det gikk greit i fjor da vi delte opp skolen i aldersgrupper. I år har alle friminutt samtidig, og da blir det veldig trangt, sier lærer og ansvarlig for elevrådet, Christian Burdahl Antonsen til VårtOslo.
Elevene selv synes heller ikke de har alt for stor plass å boltre seg på i friminuttene.
— Det går egentlig greit, men det hadde vært fint å få enda mer plass. Da har vi enda større plass til å finne på ting, forteller elevrådsrepresenant Vera (10).
Elevrådet og elevene er nå involvert i et prosjekt hvor de kommer med idéer til hvordan de ønsker at den nye skolegården skal utformes. Ønskene rundt den nye skolegården er mange og varierte.
— Det hadde vært utrolig gøy med et svømmebasseng, smiler Vera.
Noah (11) er mer sportslig av seg og ønsker seg en skikkelig fotballbane med kunstgress.
— Gjerne en skikkelig bane, som en 9'er eller 11'er-bane, drømmer han.
Gregers (12) er av den litt mer vågale typen, og ser gjerne at skolen kopierer naboen Gamlebyen Sport og Fritid.
— En skatepark i skolegården hadde vært fint, mener 12-åringen.
Den lille og trange skolegården gir elevene lite med aktivitetstilbud i friminuttene. Et klatrestativ og en fotballbinge, pluss et par fastmonterte bordtennisbord i et skur, har kommet på plass det siste året. Ellers blir det mye frilek.
— Det hadde vært stilig med litt flere lekemuligheter, og kanskje også noen flere bordtennisbord, sier Jahmila (10).
Lærer Christian forteller at skolen hittil har funnet løsninger utenfor skolegården for å bøte på de manglende aktivitetsmulighetene.
— Vi er så heldig å ha et veldig godt samarbeid med Gamlebyen Sport og Fritid. Her får vi bruke både klatrestativ og skateanlegget. Ulempen er at da må vi ut av skolen med både elever og voksne, forteller han.
For å involvere elevene i planleggingen av den nye skolegården, og samtidig få noe faglig ut av prosjektet, har skolen satt i gang prosjekter både med sløyd og tegning. Her bygger eleven en tremodell av den nye skolegården.
I kunst- og håndverkstimene har de laget tegninger av hvordan hvordan de ønsker skolegården skal se ut. I tillegg lager de "street art" til utsmykking av murene i den nye skolegården.
— Det er veldig gøy å være med på å lage vår egen skolegård. Det skal bli gøy å se hvordan det blir når dette er ferdig, smiler elevene.
Den gamle sentrumsskolens plassering er i dag langt fra optimal. For hundre år siden var det kanskje en god idé å legge en skole i Egedes gate, men ikke i dag. Begrensede muligheter for utvidelse, og en stadig økende biltrafikk, skaper utfordringer.
LES OGSÅ: Han var ikke god nok for førstelaget som 13-åring. Nå er han verdensmester i fotballtriksing
Når skolegården nå skal utvides ligger det an til at deler av Egedes gate vil bli stengt for biltrafikk, for å gi plass til en større skolegård. Elevene selv gleder seg til at det blir mindre trafikk rundt skolen.
— Det skal bli godt å få vekk alle bilene som står parkert utenfor skolen, mener tolvåringen Gregers.
Ønsket om en utvidet skolegård ved skolen ha ligget der lenge. I april 2017 gikk bydelsutvalget i bydel Gamle Oslo inn for å utvide skolegården ved skolen. Vel en måned senere ba utdanningsetaten om at byrådsavdeling for oppvekst og kunnskap skulle vurdere forslaget fra bystyret. I juli ble det klart at utdanningsetaten støttet forslaget.
— Forslaget fra driftsstyret ved Gamlebyen skole virker fornuftig. En utvidelse og opprustning av skolegården og området rundt vil være til glede for skolen, men også for mange andre som oppholder seg i nærmiljøet, skrev utdanningsetaten i sitt svar.
Etter dette har det internt i kommunen vært en kamp om planene. Ikke minst har bymiljøetaten vært svært kritiske til å stenge deler av Egedes gate for trafikk. Også byantikvaren har vært skeptisk ettersom skolen ligger midt i et område rikt på kulturminner.
Når vi nå skriver februar 2019 har det fortsatt ikke dukket opp noen reguleringsplan for den nye skolegården. VårtOslo har flere ganger forsøkt å få svar på hvor prosessen står. Men uten å ha fått noe svar fra utdanningsetaten.
Rektor ved skolen, Geir Johansen, er helt enig i at prosessen har tatt lang tid. Nå mener han likevel å se et slags lys i enden av tunnelen.
— På meg virker det som om motstanden mot forslaget er i ferd med å avta. Vi skal ha et møte i driftsstyret i mars, og da vil vi få en oppdatering på hvor arbeidet står nå. Jeg håper vi snart kan starte arbeidet med å få en større skolegård. Det trenger vi, sier han til VårtOslo.