Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
For hver vintersesong fører forsikringsselskapet If statistikk over hvilken type dekk kundenes skadde biler hadde ved skadetaksering. Tallene som nå er lagt frem baserer seg på slik taksering av 16.000 If-forsikrede biler vinteren 2022/2023.
Bortsett fra nord i landet samt på Svalbard, er det flest kjøretøy med vinterdekk uten pigger som ender opp med skadd bil. I Oslo er på sin side andelen langt mer dominerende enn i resten av landet med en andel på 89,7 prosent.
Kanskje er det også naturlig med tanke på at Oslo, i likhet med et knippe andre befolkningsrike byer her i landet, av miljøhensyn har piggdekkgebyr som krever at du har piggdekkoblat i vintersesongen, nå gjeldende fra 1. november til 7. april.
Blir du tatt uten oblat, vanker et tilleggsgebyr på 750 kroner.
Andelen skadde biler med sommerdekk er i hovedstaden lavere enn landsgjennomsnittet på 5,8 prosent med 4,6 prosent.
– Flesteparten av skadene skjer ved første snøfall, men også langt senere på vinteren er det en god del biler med sommerdekk involvert i ulykker. Her er det store ulikheter mellom fylkene hvordan bilene er skodd, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i forsikringsselskapet If i en pressemelding.
– Mange drøyer dessverre for lenge med hjulskift for vinterføre. Feil dekk på bilen er en rullende ulykke som venter på å skje. Bestemmelsene i kjøretøyforskriften til veimyndighetene slår fast at bilen skal være skodd for forholdene der den kjører. Det er ditt ansvar som bilfører å gjøre vurderingen, fortsetter Clementz.
If-kommunikasjonssjefen understreker at dekk som ikke er tilpasset føret, kan føre til reaksjon fra politiet, i tillegg til at du risikerer å måtte betale en større eller mindre del av regningen selv i skadetilfeller.