Abonner på nyhetsbrev fra lokalavisen VårtOslo
DEBATT
– Komplett trafikkaos blir resultat om Miljøpartiet får pumpe 75.000 biler og tusenvis av trailere inn til Kvadraturen
- Høyre har de siste årene ivret etter å revitalisere Kvadraturen, men gang på gang opplevd å bli motarbeidet av dagens byråd. Den største politiske bremseklossen har vært byutviklingsbyråden fra Miljøpartiet.
«Selvros skal man lytte til. Det kommer fra hjertet», sa
pessimismens filosof, Arthur Schopenhauer, med glimt i øyet, en gang for over
150 år siden. Da han døde i 1860 het Oslo Christiania, og det var fremdeles liv
og røre i byens egentlige sentrum.
Det var i området vi kjenner som Kvadraturen de fleste bodde.
Selv om det er anslagsvis 25.000 mennesker som daglig jobber i Kvadraturen, er det ganske stille der etter kontortid. Det har i mange år vært et tverrpolitisk ønske om å revitalisere den viktige og historiske delen av Oslo sentrum.
Det jobbes med saken, som det heter, men utviklingen går fryktelig langsomt. I dag er det i underkant av 1.400 personer som bor midt i byen.
Det er mulig
For å revitalisere Kvadraturen må flere flytte inn. Boliger som for mange år siden ble omgjort til kontorer, må bli boliger igjen, og det må bygges kreativt og nytt der det er mulig. Fasader på bakkeplan må åpnes opp og butikker, serveringssteder og annen næringsvirksomhet må etableres.
Dette er lettere sagt enn gjort, blant annet på grunn av vernehensyn, men det er mulig. Særlig om utgangspunktet for alle involverte er at dette er noe man skal få til.
Høyre har de siste årene ivret etter å revitalisere Kvadraturen, men gang på gang opplevd å bli motarbeidet av dagens byråd. Den største politiske bremseklossen har vært byutviklingsbyråden fra Miljøpartiet.
Det er trist
Når partiets nasjonale leder og byutviklingsbyråd, Arild Hermstad, nå farer med humørløs og grunnløs selvros, er det mest trist. Han skryter på seg aktiviteter som kommunen ikke har noe med og fikk en velfortjent korreks av Sparebankstiftelsen, som har gjort en kjempejobb med Sentralen.
Når han truer med at arbeidet, som tross alt foregår, vil stanse opp om Høyre kommer til makten, blottlegger han hvor dårlig han har satt seg inn i sakene han har ansvaret for.
Høyre har tatt initiativ til å etablere boliger for 10.000 personer i Kvadraturen. Vi har støttet spennende planer om bygge rekkehus på tak, og byrådet har aktivt stanset både boliger og næringsvirksomhet i Kvadraturen.
Komplett trafikkaos i Kvadraturen
Hva som skjer om dagens byråd blir gjenvalgt, er ikke godt å si. Arbeiderpartiet vil bygge høyhus midt i Kvadraturen. En ekstremt dårlig ide.
Nå vil byrådet flytte Color Line-terminalen fra Filipstad til Vippetangen hvor DFDS allerede holder til. Det betyr at en million passasjerer, 75.000 biler og tusenvis av trailere med Miljøpartiets velsignelse pumpes sjøveien inn til Kvadraturen med komplett trafikkaos som resultat.
Er det noe folk som ønsker mer folkeliv og mindre kaos i sentrum ikke skal være bekymret for, så er det at Høyre får hånda på rattet i utviklingen av Kvadraturen.