Det nye brukerombudet i Oslo, Heidi Merete Rudi, gleder seg til å gå i gang med jobben.
Foto: Sturlason / Oslo kommune
Nytt ombud for pasienter, pårørende og brukere i Oslo
– Jeg takker for tilliten og gleder meg til å ta fatt på arbeidet på ombudskontoret. Vi ser at mange trenger hjelp i møte med tjenestene som er komplekse og sammensatt, sier Heidi Merete Rudi.
Det nye Pasient- og brukerombudet i Oslo og Akershus jobber
for at pasienter, pårørende og brukere av helse- og sosialtjenesten får
ivaretatt sine rettigheter. Heidi Merete Rudi kommer fra stillingen som assisterende
direktør i Helsetilsynet.
– Det å være ombud er en kjempeviktig og meningsfull jobb.
Heidi er en person med glødende interesse for menneskene som trenger helse- og
sosialtjenesten. Hun har også god forståelse for hva det vil si å være ombud.
Jeg er sikker på at innbyggerne i Oslo og Akershus er i svært gode hender, sier
ordfører Anne Lindboe.
Har legebakgrunn
Heidi Merete Rudi er utdannet lege og har jobbet i Oslo på
både sykehjem, helsestasjon og skolehelsetjenesten, i tillegg til
allmennpraksis.
Hun er ansatt i en åremålsstilling på seks år og starter i
stillingen 1. oktober.
– Jeg takker for tilliten og gleder meg til å ta fatt på
arbeidet på ombudskontoret. Vi ser at mange trenger hjelp i møte med tjenestene
som er komplekse og sammensatt. Tjenestene involverer pasienter og brukere for
lite i sitt utviklings- og kvalitetsarbeid. Her kan Pasient- og brukerombudet,
sosial- og eldreombudet gjøre en forskjell, sier Rudi.
Bistår brukere
Pasient- og brukerombud i Oslo og Akershus og Sosial- og
eldreombud i Oslo arbeider for å ivareta brukeres behov.
Ombudet mottar om lag 7000 henvendelser og klager fra pasienter, brukere og pårørende hvert år.
Ombudet består av et kontor med 22 ansatte som gir råd,
orienterer om rettigheter og bistår i klageprosesser.