Slik så det ut da trikken havnet med fronten inn i Eplehuset i Storgata i oktober i fjor.Foto: Terje Pedersen / NTB
Overraskende beskjed etter trikkeulykken i Storgata
Trikken som kjørte inn i Eplehuset i Storgata i oktober i fjor, kjørte langt over sporvekselens tillatte grense på 15 kilometer i timen. Statens havarikommisjon (SHK) kommer ikke med sikkerhetsanbefalinger etter ulykken, men deler en annen påminnelse.
Havarikommisjonen har konkludert etter trikkeulykken i Storgata i høst
Havarikommisjonen konkluderer med at trikkeulykken i Storgata skyldtes førerens akutte illebefinnende, som førte til overhastighet.
Rapporten fremhever viktigheten av god hygiene for å forebygge norovirus, som føreren fikk påvist etter bevissthetstapet, men gir ingen nye sikkerhetstilrådinger.
Oppsummeringen er generert av Labrador AI, men gjennomlest av en journalist.
SL18-trikken på linje 19 som kjørte inn i Eplehuset i Storgata, i krysset ved Nygata, på formiddagen 29. oktober 2024, økte brått hastigheten til 37 kilometer i timen, som er langt over sporvekselens tillatte grense på 15 kilometer i timen.
Føreren opplevde plutselige og svært kraftige magesmerter og sterk trang til oppkast umiddelbart før bevissthetstapet. Senere fikk føreren påvist norovirus.
– Ulykken skyldtes overhastighet i sporvekselen. Overhastigheten var forårsaket av et akutt illebefinnende hos vognføreren som medførte bevissthetstap. Samtidig som føreren mistet bevisstheten, ble kjørehendelen plassert i posisjon for fullt pådrag, og «dødmannsgrepet» ble sluppet, heter det i rapporten.
Annonse
SL18-trikkene er utstyrt med et såkalt «dødmannssystem» som skal stanse vognen dersom føreren mister bevisstheten.
Bildene fra trikkeulykken 29. oktober 2024 gikk verden over.Foto: Terje Pedersen / NTB
Treg «dødmannsknapp»
Den såkalte «dødmannsknappen» brukte imidlertid lang tid på å fungere, mye lengre enn hendelsesforløpet.
– Systemet fungerte som tiltenkt, men hendelsesforløpet var svært kort (ca. 8 sekunder fra fullt pådrag/slipp av dødmannsgrep til sammenstøtet). Systemet bruker 10 sekunder på å aktivere bremsene, noe som var for lang tid i dette tilfellet, fortsetter Havarikommisjonen.
Det påpekes dessuten at SL18-trikkene ikke har montert antikollisjonssystemer (CAS) eller automatisk hastighetsovervåkning (ATSM).
– Havarikommisjonens undersøkelser har ikke avdekket noen forhold ved vedlikehold av trikken eller annet teknisk eller organisatorisk som ansees som relevant for ulykken, legges det videre til.
Trikken fikk omfattende skader med anslått reparasjonskostnad på inntil 33 millioner kroner.
Vognføreren og tre passasjerer pådro seg lettere skader, men ingen i butikken ble skadet. Butikken fikk imidlertid omfattende materielle skader.
Slik så fronten på trikken ut da den ble dratt ut av butikken på ulykkesdagen.Foto: Thomas Fure / NTB
– Generelt læringspunkt
Formålet med sikkerhetsundersøkelsen har vært å forbedre jernbanesikkerheten, ifølge Havarikommisjonen, som understreker at deres formål ikke har vært å fordele skyld og ansvar. Samtidig kommer de med en kanskje noe overraskende påminnelse i sammenhengen.
– SHK fremmer ingen sikkerhetstilrådinger etter ulykken, men trekker frem bevissthetstap som følge av norovirus som et generelt læringspunkt. Rapporten understreker viktigheten av god hånd- og kjøkkenhygiene som forebyggende tiltak mot norovirus, påpeker Havarikommisjonen selv.
Bildene fra trikkeulykken i fjor høst gikk verden over.
– Ulykken fikk langt mindre alvorlige konsekvenser enn den kunne ha fått, da det på andre tidspunkter eller steder kunne ha rammet langt flere, heter det avslutningsvis fra Havarikommisjonen.
– Glade for at rapporten er fullført
Sporveien kommenterer selv Havarikommisjonens rapport tirsdag.
– Vi er glade for at rapporten er fullført og tar til etterretning at rapporten støtter politiets konklusjon om at ulykken skyldtes et akutt illebefinnende hos fører, sier Ellen Rogde, administrerende direktør i Sporveien Trikken, i en pressemelding.
– Vi i Sporveien fortsetter vårt systematiske arbeid for å ivareta sikkerheten for våre passasjerer, medarbeidere og omgivelsene, fortsetter hun.