Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
Med avisoverskrifter som «Mot tidenes hotellsommer» og «Supersommer for byhotellene» er det ikke tvil om at 2019 har vært et godt år for hotellnæringen i Oslo.
Dette til tross for at mange var pessimistiske da det skulle åpne tre nye hoteller bare i sentrumskjernen i sommer; Clarion Hotel The Hub og Amerikalinjen på vårparten og Clarion Hotel Oslo, det nye Munch-hotellet i Bjørvika, på tampen av sommeren.
Jeg tror noe av grunnen til veksten er at vi har fått et større utvalg av hoteller i både lavpris- og luksusklassen, og at mange ser på Oslo som en opplevelsesdestinasjon i seg selv, ikke bare en stopover mellom to reisemål.
I 2019 har byen vår fått nesten 15 prosent flere hotellrom enn i 2018. Allikevel har hotellnæringen klart å selge over 11 prosent flere rom enn i fjor. Så her har hotellene gjort en flott jobb med å klare å absorbere store deler av veksten i tilgjengelige rom. Knallhard og målrettet jobbing bærer frukter.
Mange velger å ta en helg i Oslo. I perioden januar til og med november hadde hovedstadens hoteller nemlig høyest rompris og høyest rombelegg i helgene blant Norges største byer. Dette gleder naturlig nok meg og resten av Oslos reiselivsnæring.
Oslo-hotellene benyttes ikke bare av utenlandske tilreisende eller av folk utenbys fra, men de er også viktige møteplasser for byens befolkning.
Amerikalinjen, med sin pulserende bar og sine intime jazzkvelder på fredager, har blitt en favoritt blant flere av Oslos innbyggere. Hotellets imøtekommende konsept har slått an, og hotelldirektøren, Wilhelm Hartwig, forteller meg at en stor del av deres omsetning faktisk kommer fra salg av mat og drikke, ikke salg av hotellrom.
De gode tallene for Oslo-hotellene er en konsekvens av flere ting, blant annet høy etterspørsel over tid. Det har også over en lengre periode vært jobbet svært godt med Oslo som destinasjon, blant annet av oss i VisitOSLO. Det skjer mer i byen nå enn det gjorde tidligere, og det er ingen tvil om at dette er en av hovedårsakene til at Oslo er en av årets hotellvinnere.
Og det er ikke bare hotellene selv som tjener på de gode tallene. En sunn hotellnæring, slik vi nå opplever i Oslo, gir penger til kommunekassen og bidrar til å øke byens verdiskaping. Det skaper arbeidsplasser og gjør Oslo til en enda mer attraktiv destinasjon for internasjonale gjester, besøkende fra hele landet og byens egne innbyggere.
2020 ser lys ut for Oslos reiselivsnæring. Jeg ser med glede og forventning frem til det store kulturåret med åpningen av to store kulturinstitusjoner: Det nye Munchmuseet og Deichman Bjørvika.
God jul og godt nytt år!