T-banen blir overfylt hvis det blir storstreik og bussene står førstkommende mandag. Foto: Charlotte Sverdrup / Ruter

All busstrafikk i Oslo lammes hvis det blir streik. Trikk og t-bane blir overfylt

Dersom det blir storstreik mandag vil all busstrafikk i Oslo, inn til hovedstaden og rundt byen lammes. Rundt 2000 sjåfører blir tatt i streik i Oslo-området. Det vil igjen føre til overfylte trikker og t-baner. Og enda lengre køer enn normalt på veiene i Oslo.

Publisert

Da meklingen mellom arbeidstakerorganisasjonene LO og YS på den ene siden og arbeidsgiverorganisasjonen NHO startet tirsdag ble også listene med såkalte plassoppsigelser varslet. Plassoppsigelser er listene over hvilke arbeidstakere og arbeidsplasser som blir tatt ut til å streike.

Folk i Oslo vil først og fremst merke at sjåførene i Unibuss streiker. Selskapet er det man før i tiden kalte sporveisbussene. Nå er Unibuss et datterselskap i Sporveien.

Unibuss er det folk før i tiden kalte sporveisbussene. Nå er Unibuss et datterselskap av Sporveien. Foto: Unibuss

En streik vil lamme all trafikk med for eksempel 20-bussen, linje 37 og så videre. Alle busser som vanligvis frakter Oslo-folk til og fra jobb, barnehage, skole og andre steder står stille fra mandag hvis meklingen ikke fører frem innen fristen kommende helg.

Rammer hardest i Oslo

Fagforbundene som organiserer sjåførene har kun varslet plassoppsigelser i Oslo-området og Stavanger og Sandnes i Rogaland. Dermed vil konsekvensene av streiken merkes hardere og kraftigere her enn hvis en streik ble spredt utover hele landet, mener kilder i arbeidstakerorganisasjonene overfor VårtOslo.

Ringvirkningene for vanlige folk i Oslo blir overfylte t-baner, trikker og enda tettere køer på veiene inn og ut av byen. Ingen steder i Norge får en transportstreik så store konsekvenser som i og rundt landets tettest befolkede område.

Mens bussene står stille vil trikker, t-baner og Oslos veier fylles opp under en storstreik ffra og med førstkommende mandag. Foto: Birgitte Haneide/Ruter

Hva er de uenige om?

Vanligvis handler lønnsoppgjør seg om hva folk skal motta i kroner og øre hver måned. Men denne gangen er det vanskelige stridsspørsmål som pensjonsordninger som har endt hos riksmeklingsmannen. Arbeidstakerne krever såkalt tjenestepensjon fra første opptjente krone, mens arbeidsgiversiden mener pensjon først skal tjenes etter at arbeidstakeren har tjent en ganger grunnbeløpet i folketrygden - såkalt 1G. Det tilsvarer nesten 94.000 kroner.

Avtalefestet pensjon, AFP, er også et stridstema. LO og YS vil ha en forbedret ordning, mens NHO mener ordningen allerede er dyr nok. Dermed er det prinsipper og ikke kroner og øre som kan kaste Norge ut i den første storstreiken på 18 år. Sist gang Norge hadde en storstreik var i 2000 og da var stridstemaet en femte ferieuke for arbeidstakere.

Pendlerne inn til Oslo rammes også

Også en rekke andre busser som frakter folk langveis fra, og inn til Oslo rammes av streiken.

Foruten de gamle sporveisbussene i Unibuss, er følgende selskaper varslet tatt ut ved en eventuell streik fra mandag morgen: Nobina Norge AS, Norgesbuss AS avdeling Nittedal, Norgesbuss AS avdeling Forus, Norgesbuss AS hovedkontor og avdeling Trollåsen, Norgesbuss Ekspress AS, Unibuss Ekspress AS.

Butikker kan gå tomme for øl og is

Dersom meklingen ikke fører frem innen fristen ved midnatt lørdag vil partene trolig fortsette på overtid utover søndag, og muligens helt frem til mandag morgen. Dersom det da ikke er enighet har Norge den første storstreiken på 18 år.

Folk i Oslo og Akershus vil være de som merker streiken først og mest. Men også utover i landet vil det etterhvert kunne bli dårlig med for eksempel øl og is i butikkene når disse varene ikke lenger blir kjørt ut. Tilsammen risikerer 235.000 arbeidstakere over hele Norge å måtte streike ved en lengre konflikt.

Powered by Labrador CMS