To busser på linje 54 i retning Kværnerbyen kjører forbi Middelalderparken en vinterdag på nyåret i fjor.
Foto: Fredrik Varfjell / NTB
Så mye betalte Ruter til forsinkede passasjerer i fjor
Ruter godkjente i fjor 21.000 søknader om refusjon fra kunder som opplevde forsinkelser.
Administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i hovedstadsområdet eies 60 prosent av Oslo kommune og 40 prosent av Akershus fylkeskommune.
Ifølge Romerikes Blad, ble det utbetalt totalt 8.043.187 kroner – nesten tre ganger så mye som det nest høyeste beløpet de siste fem årene.
– Svært krevende vinter
Blir du mer enn 20 minutter forsinket fordi kollektivtilbudet ikke går som planlagt, kan du under visse vilkår få tilbakebetalt inntil 750 kroner.
Ruter mottok rundt 24.000 søknader om refusjon etter vinteren i fjor. Av disse ble 21.000 godkjente.
– Årsaken til endringene er i stor grad en svært krevende vinter med vanskelige kjøreforhold og mange innstillinger, sier pressevakt Øystein Dahl Johansen i Ruter.
Gjelder ikke ved kraftig snøfall
For at passasjerene skal ha rett til refusjon, er vilkåret at de har beregnet minst fem minutters gangtid og brukt riktig rutetabell.
Ruters reisegaranti gjelder ikke ved kraftig vind, kraftig regn, kraftig snøfall eller streik.