Ordfører Marianne Borgen og frimerkedirektør i Posten Norge, Halvor Fasting, lanserte det offisielle frimerket for Europas miljøhovedstadsår 2019 rett før jul. Foto: Christian Boger

Posten hyller kåringen av Oslo til miljøhovedstad med et nytt frimerke

Tre millioner norske brev og pakker skal i løpet av 2019 prydes med et nytt frimerke spesialdesignet for å feire at Oslo er kåret til Europas miljøhovedstad.

Publisert

Første helga i januar går startskuddet for markeringen av Oslos som europeisk miljøhovedstad i 2019. I løpet av året skal små og store arrangementer sørge for å sette miljøpolitikken, og Oslos arbeid for denne, på dagsorden.

Konkurransen om å bli Europeisk miljøhovedstad arrangeres av EU fra 2010, og prisen gir stor oppmerksomhet, både internasjonalt og nasjonalt. To tredjedeler av Europas befolkning bor i byer. Konsekvensen av urbaniseringen er at de største klima- og miljøutfordringene finnes i byene.

At Oslo vant er et resultat av et langsiktig arbeid og bred oppslutning om ambisiøse miljømål for byutviklingen. Oslo vant også som et resultat av at byen har et næringsliv, grasrotorganisasjoner, kunnskapsmiljøer, og ikke minst innbyggere som ønsker det grønne skiftet velkommen. Godt samarbeid med statlige myndigheter og naboer i Osloregionen har også vært avgjørende for å lykkes. Hovedmodellen for miljøhovedstadsåret er dugnad og samskaping. Nesten 170 samarbeidspartnere bidrar med over 350 egenfinansierte arrangement i programmet. Miljøhovedstadsåret handler om å mobilisere, inspirere og spre kunnskap for å øke takten i den grønne omstillingen og rigge byen for grønn vekst.

Kilde: Oslo europeisk miljøhovedstad 2019

Det er heller ikke bare store konferanser og arrangementer som skal skape blest om året som miljøhovedstad. Posten Norge har funnet anledning til å hedre begivenheten med et eget frimerke, som blir tilgjengelig for publikum fra åpningshelgen og gjennom hele året.

— Morsomt å kunne bidra

Det nye frimerket kommer ikke i salg før over nyttår, men rett før jul kunne frimerkedirektør i Posten, Halvor Fasting, avduke det for ordfører Marianne Borgen.

— Posten er en bedrift som satser hardt på å være miljøvennlig. Derfor synes vi det var veldig morsomt å kunne bidra med et frimerke i forbindelse med miljøhovedstadsåret, sier Fasting til VårtOslo.

Slik ser det offisielle frimerket ut. Foto: Christian Boger

Jubileumsfrimerket skal trykkes i opplag på vel tre millioner og er laget av designeren Kristin Granli. Hun har tatt utgangspunkt i byens nærhet til sjøen og marka når hun valgte motivet.

— Frimerket vil for første gang bli lagt ut for salg under åpningshelgen for miljøhovedstadsåret, rett over nyttår. Etter dette vil det være til salgs så lenge det er frimerker å oppdrive, forteller Fasting.

Trangt nåløye for frimerker

Det nye jubileumsfrimerket er i en liten klasse for seg selv. Det er ikke alt for ofte det lanseres nye frimerker her i landet. Posten pleier bare å utgi 25 nye frimerker årlig.

— Det skal være en ære å få et frimerke til en spesiell anledning, og dette er så absolutt en slik anledning, sier frimerkedirektøren.

Han håper nå frimerkesamlere og andre vil skaffe seg det nye frimerket. Ikke bare som frankering men også som den samlegjenstanden et frimerke er for mange.

— Illustrerer vår politiske ambisjon

Etter å ha avduket frimerket på sitt eget kontor, var det en svært stolt og fornøyd ordfører Marianne Borgen som kunne ta frimerket i øyesyn for første gang.

En stolt ordfører Marianne Borgen og frimerkedirektør i posten, Halvor Fasting, med førstedagsbrevet for det nye frimerket. Foto: Christian Boger

— Dette har blitt et fantastisk flott frimerke. Her kan du lett si at frimerket gjenspeiler det vi ønsker å få til med miljøpolitikken her i byen. Her har du nærheten til sjøen og marka og dyr- og fugleliv samlet på et lite frimerke. Sånn liker vi å framstille byen vår og det arbeidet vi gjør for å stadig skape en mer miljøvennlig by, sier ordføreren.

Powered by Labrador CMS