– Hadde man utført en ordentlig analyse og utredning, så hadde vi kanskje sluppet å bli dratt inn i den uryddige prosessen som nå utspiller seg, mener Per Emil Grimstad i Norsk Skuespillerforbund. Til venstre foajéen ved hovedscenen til Oslo Nye Teater.Foto: Ingri Valen Egeland / Lise Åserud (NTB)
– En vanvittig påkjenning for de ansatte
– Man kan ikke skalte og valte med arbeidsplasser på denne måten, sier forbundsleder Per Emil Grimstad i Norsk Skuespillerforbund, som forventer konsekvenser for de ansvarlige etter Oslo Nye-prosessen.
Oslo Nye Teater har vært i hardt vær som følge av den pressede
økonomiske situasjonen ved det kommunalt eide teatret, som før sommeren ble
reddet fra konkurs.
Onsdag ettermiddag kalte det nye styret som ble valgt i høst,
med styreleder Jafar Altememy i spissen, inn til pressekonferanse i Rosenkrantz’
gate 10, der teaterets hovedscene ligger, for å informere om omstillingsplanen
for Oslo Nye Teater med fremlegg av skisse for driftsmodell for 2025.
Vil si opp leieforholdet
Pressekonferansen fant sted like etter at teatrets
ansatte på et allmøte ble informert om innholdet i omstillingsplanen som blant
annet innebærer redusering av antall forestillinger med kutt på mellom tre og
fem produksjoner.
Heller ikke alle Oslo Nyes scener får leve videre. Dukketeaterforestillingene
for barn på Trikkestallen på Torshov foreslås flyttet. Denne driften skal i
stedet legges til Centralteatret og Hovedscenen.
Annonse
Med oppsigelse av leieforholdet til Trikkestallen og større
kapasitet på de større scenene som følge av færre produksjoner, vil inntektene fra
dukketeateret øke, ifølge Oslo Nye-styret.
Innsparing på over 30 millioner kroner
«Sammenlignet med dagens tilskuddsnivå for 2024 vil et
tilskudd på 53 millioner kroner medføre en reduksjon på cirka 37 millioner, som
må spares inn. Teatret har allerede innført innsparinger på produksjoner,
årsverk, husleie og andre kostnader, som gir en besparelse på cirka 7 millioner
ved inngangen til neste år», heter det i pressemeldingen fra Oslo Nye Teater onsdag,
der det påpekes at den nødvendige innsparingen for 2025 er på cirka 30
millioner kroner.
De foreslåtte grepene vil gi anslåtte kostnadsbesparelser på
25 millioner kroner og merinntekter på 5,5 millioner kroner, det vil si totalt
30,5 millioner kroner, ifølge styret.
Driftsmodellen danner grunnlaget for teatrets søknad til
byrådet om omstillingstilskudd samt utvidet driftstilskudd per 23. oktober og
oversendes byrådsavdeling for kultur og næring onsdag.
Foreslåtte omstillingsgrep fra Oslo Nye Teaters styre:
Teaterdriften konsentreres til Centralteatret og Hovedscenen. Dukketeatret flyttes til scenene i sentrum og leieforholdet til Trikkestallen avsluttes.
Inntekter fra dukketeater vil øke på grunn av høyere kapasitet på større scener.
Vi går inn for å skaffe merinntekter fra sponsorer, hospitality, reklamesalg og utleie.
Vi vil optimalisere og effektivisere salg, servering og servicepunkter.
Vi vil vurdere å selge verkstedtimer, tilby utleie av teknikere og ensemble, samt satse på samproduksjoner.
– Fullstendig feil grunnlag
– Dette er
en kraftig appell til alle politikere som sitter i bystyret om å ikke
vedta dette forslaget til kutt i driftstilskudd for Oslo Nye Teater på sviktende
og fullstendig feil grunnlag, sier forbundsleder Per Emil Grimstad i Norsk
Skuespillerforbund i en uttalelse til VårtOslo i forbindelse med fremleggingen av omstillingsplanen for Oslo Nye Teater onsdag.
Samme dag som allmøtet for Oslo Nyes ansatte og innholdet
i omstillingsplanen legges frem, fremmer de rødgrønne opposisjonspartiene i
Oslo bystyre mistillitsforslag mot kulturbyråd Anita Leirvik North (H).
Det skjer på bakgrunn av at Arbeiderpartiet, Miljøpartiet
De Grønne, Sosialistisk Venstreparti og Rødt reagerer på byrådens håndtering
av saken om kriserammede Oslo Nye Teater.
De fire partiene mener blant annet at kulturbyråden har villedet
bystyret og holdt tilbake informasjon. Flere av byrådspartienes representanter,
deriblant flere Høyre-topper, har på sin side reagert sterkt på opposisjonens
mistillitsforslag og kalt det blant annet useriøst og uverdig.
– Dette har
vært en uhørt prosess fra ende til annen; man kan ikke skalte og valte med
folks arbeidsplasser på denne måten. Nå må vi fokusere på å bevare en
av Norges viktigste kulturinstitusjoner, fortsetter skuespillerforbundets leder.
– Hadde man
utført en ordentlig analyse og utredning, så hadde vi kanskje sluppet å
bli dratt inn i den uryddige prosessen som nå utspiller seg, og
som er en vanvittig påkjenning for de ansatte, og skadelig
for teatrets omdømme, mener Grimstad.
– Det
understreker hvor uryddig og uansvarlig det har vært fra start til slutt;
det settes i gang en omstillingsprosess uten å ha kunnskap om
konsekvensene omstillingsprosessen vil føre til – og byrådet legger
føringer og pålegger omstilling, uten å lytte til fagfolk, hevder han.
– Vi mener
også det er brudd på offentlighetsprinsippet: Eier er
offentlig aktør – og i offentlig forvaltning er det
innsynsrett. Det virker som det går en del dialog mellom styret og byråden som
man ikke får tak på, som er av offentlig og allmenn interesse. Og at de
tillitsvalgte blir kneblet er problematisk sett i lys av en transparent og
offentlig forvaltning, fortsetter forbundslederen.
– Dette er i
det fulle og hele sterkt kritikkverdig, og vi forventer at det får
konsekvenser for de ansvarlige, avslutter Grimstad.
Oslo Nye
Teater ble grunnlagt i 1929 og har med det eksistert som kulturinstitusjon i
hovedstaden i 95 år.
«Med
denne planen vil Oslo Nye Teater bestå i 100 nye år», hevdes det i
pressemeldingen etter fremleggelsen av omstillingsplanen, der følgende også
understrekes:
«Det vil være avgjørende at Oslo Nye Teater kan beholde sin
teaterfaglige kapital i organisasjonen, selv med den skisserte nedskaleringen,
slik at evnen til å være en produserende institusjon kan beholdes».
Krevende omstilling i vente
Det legges
likevel ikke skjul på at omstillingen ikke er gjort i en håndvending.
«Kostnadstilpasninger av denne størrelsesorden vil ta tid.
De innebærer også ekstraordinære engangskostnader i 2025. Dette dreier seg om
kostnader knyttet til avtalte kontrakter for produksjoner som kuttes, tap av
inntekt ved å kutte planlagte produksjoner. investeringer i ombygging og
tilpasninger ved flytting av dukketeatret, eventuelle nedbemanningskostnader. Dette
gir anslagsvis kostnader på 25 millioner kroner», heter det.
Byrådet kunngjorde nylig at Oslo Nye Teater får de 35
millioner kronene styret har bedt om i engangsmidler for neste år, hvorav 25
millioner kroner er et lån som i stor grad skal gå til omstilling.
«Et omstillingstilskudd på denne summen vil gi teatret
nødvendig tid og ressurser til omstilling og nedskalering. Tilskuddet vil også
gi handlingsrom til å finne de best mulige løsninger og tid til å gjøre innsalg
av tilleggsaktiviteter. Dette vil gi en viktig risikoavlastning ved
gjennomføring av prosessen og omstillingsmidlene vil muliggjøre en forsvarlig
prosess i forhold til våre ansatte og tillitsvalgte», fortsetter begrunnelsen.
Når det gjelder kritikken fra skuespillerforbundets forbundsleder, opplyser Oslo Nye Teaters styreleder, Jafar Altememy, at han ikke har noen kommentar til de politiske prosessene.