Mest lest
Her kan du melde deg på VårtOslo sitt nyhetsbrev.
Vennligst fyllt ut skjemaet på denne siden for å motta gratis nyhetsbrev fra oss.
«Dette er greia: vi får ikke tatt betalt. Billettsystemet er nede. Du kan reise uten billett på Ruters busser, trikker og T-baner den neste halvtimen. Kontrollørene er kjent med situasjonen», var beskjeden som kom opp i Ruter-appen ved forsøk på billettkjøp noe etter klokken 16.30.
Like før klokken 17.00 var det igjen mulig å kjøpe billett i appen.
– Problemet med billettsystemet er nå løst, bekreftet Ruters pressevakt, Sofie Bruun, overfor VårtOslo klokken 16.56.
Det samme skjedde også for to uker siden.
Tidligere denne uken opplyste kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, følgende til VårtOslo om den forrige systemsvikten:
– Årsaken for nedetiden var et problem som oppsto under vedlikeholdsarbeid i databasen, altså ikke et dataangrep, presiserte kommunikasjonssjefen på spørsmål om hva som var bakenforliggende årsak.
Hvor mange som hadde forsøkt å kjøpe billett uten å lykkes, og hvor mye dette i den forstand kostet Ruter, hadde kommunikasjonssjefen ingen tall på.
– Vi vet ikke hvor mange som ønsket å kjøpe billetter i perioden, forklarte hun.
Nedetiden for to uker siden var om lag en time.
Tidlig fredag ettermiddag svarer Ruters kommunikasjonssjef at det ikke var samme problem som forrige gang da utfordringene oppsto torsdag ettermiddag.
– Vi opplevde at systemet brukte mer ressurser enn normalt, og det gjorde at det ble forsinkelser i billettutstedelsen, og vi valgte å stenge ned systemet for en kort periode, forklarer Myhren-Haugen.
– Vi jobber nå med å finne hvor treghetene startet, og forhindre fremtidige tilfeller, avslutter hun.