«Dette er greia: vi får ikke tatt betalt. Billettsystemet er
nede. Du kan reise uten billett på Ruters busser, trikker og T-baner den neste
halvtimen. Kontrollørene er kjent med situasjonen», var beskjeden som kom opp i Ruter-appen ved forsøk på billettkjøp noe etter klokken 16.30.
Like før klokken 17.00 var det igjen mulig å kjøpe
billett i appen.
– Problemet med billettsystemet er nå løst, bekreftet Ruters pressevakt, Sofie Bruun, overfor VårtOslo klokken 16.56.
Denne beskjeden møtte billettkjøpere i Ruters app torsdag ettermiddag.Skjermdump: Ruter
Tidligere denne uken opplyste kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, følgende til VårtOslo om den forrige systemsvikten:
– Årsaken for nedetiden var et problem som oppsto under vedlikeholdsarbeid i databasen, altså ikke et dataangrep, presiserte kommunikasjonssjefen på spørsmål om hva som var bakenforliggende årsak.
Ikke oversikt over kostnadstap
Hvor mange som hadde forsøkt å kjøpe billett uten å lykkes, og hvor mye dette i den forstand kostet Ruter, hadde kommunikasjonssjefen ingen tall på.
– Vi vet ikke hvor mange som ønsket å kjøpe billetter i perioden, forklarte hun.
Tidlig fredag ettermiddag svarer Ruters kommunikasjonssjef at det ikke var samme problem som forrige gang da utfordringene oppsto torsdag ettermiddag.
– Vi opplevde at systemet brukte mer ressurser enn normalt, og det gjorde at det ble forsinkelser i billettutstedelsen, og vi valgte å stenge ned systemet for en kort periode, forklarer Myhren-Haugen.
– Vi jobber nå med å finne hvor treghetene startet, og forhindre fremtidige tilfeller, avslutter hun.