Byrådssekretær Lars Gravråk (Ap) i byrådsavdeling for næring og eierskap sto for åpningen av den nye stasjonen.

Åpnet landets første i sitt slag på Grønlia

– Dette er den første i et kommende nettverk, fastslo byrådssekretæren som kunne markere en milepæl ved inngangen til uken.

Publisert

Mandag var en spesiell dag i Oslo Havn. Da åpnet nemlig Norges første og største offentlige ladestasjon for tungtransport. El-lastebilene som sto oppstilt ved den nye ladestasjonen på Grønlia feiret med å blåse tre ganger i hornet.

Byrådssekretær Lars Gravråk (Ap) i byrådsavdeling for næring konstaterte ved åpningen at ladestasjonen blir den første i et kommende nettverk for ladestasjoner for tyngre kjøretøy i Oslo.

Tett på E18

I tillegg til den nyåpnede stasjonen på Grønlia, finnes for øvrige offentlige ladepunkter på Filipstad på vestsiden av havna. 

Ved stasjonen på Grønlia er det seks ladepunkter side om side, som kan lade på høy effekt med inntil 300 kW. 

Bygd med mulighet for utvidet effekt og plassert nært E18, sentrum, containerterminalen og hele Oslo Havn.

– Det er en glede å få åpne Norges største, offentlige ladestasjon, skreddersydd for tunge kjøretøy, sa byrådssekretæren

— Gratulerer til Oslo havn, bymiljøetaten og Recharge som har jobbet godt sammen på prosjektet, konstaterte Gravråk ifølge en pressemelding fra Oslo Havn. 

– Snart en grønn korridor

Gravåk stilte i næringsbyråd Rina Mariann Hansen(Ap)csitt fravær.

– Med ladestasjoner i havna og flere utslippsfrie skip og ellastebiler, får vi snart en grønn korridor mellom Oslo havn og havner i Europa uttaler byråden i pressemeldingen. 

Oslo 20230504. Rina Mariann Hansen, byråd for arbeid, integrering og sosiale tjenester, på Arbeiderpartiet landsmøte i Oslo Kongressenter.Foto: Heiko Junge / NTB
Næringsbyråd Rina Mariann Hansen (Ap) ser frem til den dagen

- Det betyr at varer kan fraktes utslippsfritt hele veien fram til kundene. Det er et stort fremskritt, sier Hansen.

Plan- og utbyggingsdirektør Espen Dag Rydland i Oslo Havn KF supplerer byrådens uttalelser på følgende vis:

– Sjøtransporten er miljøvennlig fordi varene reiser kollektivt. Ett containerskip tilsvarer en lastebilkø på ti kilometer. Tenk hvor stor miljøeffekt det får hvis denne køen ikke slipper ut eksos. Når skipene også blir utslippsfrie, blir miljøeffekten enda større.

– Gleder meg til den dagen

Bystyret i Oslo vedtok i 2020 at kommunen i samarbeid med transportnæringen skal gjøres til foregangsby for utslippsfri tungtransport som del av et helhetlig mål om å redusere klimagassutslippene med 95 prosent innen 2030, sett opp mot nivået slik det var i 2009.

– Vi må samarbeide med innbyggerne, næringslivet og alle andre relevante aktører for å få ned utslippene, det gjelder ikke minst transportnæringen. Ladestasjoner er en forutsetning for å elektrifisere fremtidens tungtransport. Jeg gleder meg til den dagen alle tyngre kjøretøy lader istedenfor å benytte fossilt drivstoff, sier byråden. 

Fra 2025 stiller Oslo kommune krav om nullutslipp- og biogasskjøretøy ved alle egne anskaffelser.

– Når bransjen er villig til å kjøpe utslippsfrie tunge kjøretøy, er det helt nødvendig at vi får flere lade- og biofyllestasjoner, understreker hun.

Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund, kaller ladestasjonen på Grønlia «en svært lovende start». Han mener ladestasjoner er helt avgjørende for at transportnæringen skal kunne omstille seg og skifte til elektriske lastebiler.

– Helt avgjørende

– Ladestasjoner er helt avgjørende for at transportnæringen skal kunne omstille seg og skifte til elektriske lastebiler. Våre medlemsbedrifter svarer at for dårlige lademuligheter er den største barrieren for å anskaffe lastebiler med annet drivstoff enn diesel, uttaler Geir A. Mo, administrerende direktør i Norges Lastebileier-Forbund (NLF), i pressemeldingen.

– Ladestasjonen på Grønlia er en svært lovende start, men behovet er stort og ladeinfrastrukturen må bli langt større for en storstilt omstilling. Først og fremst må det legges til rette for at også kommersielle aktører bygger og drifter ladestasjoner. På veien mot en utslippsfri transportnæring kan vi også øke tillate vektklasser, og sikre mer biodrivstoff og HVO for en raskere omstilling, legger han til.

Oslo kommune, ved Klimaetaten, har opprettet et klimatilskudd så flere aktører kan søke om å bygge lade- og fyllestasjoner.

I Oslopakke 3 er det tilrettelagt for fritak i bomringen for tunge kjøretøy som går på elektrisitet, hydrogen og biogass. Ordningen gjelder for lettere vektklasseover 3500 kg og varer foreløpig frem til 2027. 

Powered by Labrador CMS