Slik ser Bil i Oslo-appen ut.
Bilde: Bymiljøetaten
Du må bruke app for å lade på kommunale parkeringsplasser
– Ladestolpene skal i løpet av sommeren flyttes gradvis over på et nytt system. Når innføringen av det nye systemet er gjennomført og vi ser at det fungerer, vil vi åpne for flere løsninger for brukerne, oppgir bymiljøetaten.
Som midlertidig løsning vil det utover sommeren kun være
mulig å bruke appen Bil i Oslo til å betale og starte lading på kommunale
ladeplasser. Etter 1. juli går det ikke an å bruke RFID-brikke eller betale lading med andre
apper.
Det vil være mulig å betale på automat, men strømtilgang må
startes og stoppes fra Bil i Oslo.
Med den nye app-løsningen vil man kunne starte ladingen og
betale for parkeringen med ett tastetrykk. Dette er en forenkling fra tidligere
løsning der man betalte for parkering i en app og startet lading med en annen
app eller RFID-brikke, oppgir bymiljøetaten.
Hvorfor skjer endringen?
Årsaken til den midlertidige endringen er at Oslo kommunes
avtale med nåværende leverandør av baksystem og app utgår i slutten av juni.
– Ladestolpene skal i løpet av sommeren flyttes gradvis over
på et nytt system. Når implementering av nytt system er gjennomført og vi ser
at det fungerer, vil vi åpne for flere løsninger for brukerne, oppgir presseansvarlig
i bymiljøetaten, Monica T. Olsen, i en pressemelding.
Hva er planene videre?
I fase to planlegges det å åpne for roaming, altså at man
kan bruke flere apper til både betaling for lading og parkering på de kommunale
ladestasjonene. Dette krever noe mer omfattende tilpasning, samt teknisk
integrasjonsarbeid mot nytt baksystem.
– Vi planlegger å åpne for roaming samtidig med kilowatt
time-prising som først må behandles av bystyret. Det skjer i høst, sier Olsen.