Monica Olsen (t.v.) fra Spar Kjelsås delte førsteplassen med Marius Zetterberg Hansen fra Extra Sunndalsøra.

Monica på Spar Kjelsås vant NM i frukt- og grøntformidling

En av årets vinnere i kategorien «Beste 5 om dagen Ambassadør» ble Monica Olsen fra Spar Kjelsås. Opplysningskontoret for frukt og grønt arrangerte norgesmesterskapet onsdag.

Publisert

For femtende år på rad ble norgesmesterskapet i frukt og grønt dagligvare arrangert onsdag. Tre Oslo-butikker og en Oslo-ansatt gikk av gårde med medaljer i til sammen tre kategorier.

Monica Olsen fra Spar Kjelsås delte førsteplassen med Marius Zetterberg Hansen fra Extra Sunndalsøra i kategorien «Beste 5 om dagen Ambassadør».
— Brenner for jobben min

Spar Kjelsås har fått plakett som de kanskje henger opp i butikklokalene for å informere kundene om at de har en norgesmester i frukt- og grøntavdelingen.

— Jeg er veldig beæret, og synes det er helt fantastisk. Dette hadde jeg ikke trodd. Jeg brenner for jobben min, veldig, og trives fantastisk godt, sier Monica Olsen.

Rådgiver Iselin Bogstrand Sagen i Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG) forteller at juryen falt for Monicas evne til å finne ut hva som er mulig innenfor rammene hun jobber innenfor i Spar-kjeden.

— Blant annet har hun tatt kontakt med lokale leverandører av frukt og grønt og laget gode avtaler og fått inn veldig flotte produkter som man ikke ifnner så mange andre steder. Hun er faktisk så engasjert at hun flytter rundt på arbeidstidene sine for å sikre god kvalitet på avdelingen, sier Sagen til VårtOslo.

— Bør brukes som forbilder

I juryen som plukket ut vinnerne i ambassadørkategorien satt Sigrid Helland, fagsjef i Virke Handel, Guttorm Rebnes, direktør i OFG og Erik Fagerli som er konsulent og dagligvareekspert.

Monica har fått diplom og en plakett som OFG håper Spar Kjelsås henger opp i butikken.

Kjedene har selv nominert kandidater til ambassadørprisen, og utvelgelsen skjedde etter digitale intervjuer med de nominerte.

— Begge vinnerne har et brennende engasjement, er fremoverlente og gjør så godt de kan for å øke salget av frukt og grønt og både blir, og bør brukes som forbilder og læremestre for kjedene internt, oppfordrer juryformann Erik Fagerli.

— Vinnerne i dette norgesmesterskapet er landets beste på å promotere frukt og grønt, og vi både håper og tror at både vinnere av butikkprisene og av ambassadørprisen vil være til inspirasjon for andre butikker og ansatte i kjedene, sier Iselin Bogstrand Sagen i OFG.

— Vinnerne i dette norgesmesterskapet er landets beste på å promotere frukt og grønt, og vi både håper og tror at både vinnere av butikkprisene og av ambassadørprisen vil være til inspirasjon for andre butikker og ansatte i kjedene, sier Sagen.

Briskeby, Vinderen og Colosseum på pallen

De andre kategoriene det ble konkurrert i er beste kjede, beste nettbutikk og beste butikk, beste butikk over 1000 kvadratmeter og beste butikk under 999 kvadratmeter.

I sistnevnte kateori tok Kiwi Briskeby tredjeplassen, mens Mega Vinderen vant kategorien over 1000 kvadratmeter, som også hadde en annen Oslo-butikk på pallen, Meny Colosseum på en tredjeplass.

Kjedene har nominert butikkene, og alle de nominerte har hatt besøk og blitt vurdert av feltrepresentanter fra firmaet Nielsen IQ. De har brukt følgende kriterier:

  • Hvordan er kvalitet og utvalg? Skapes et godt førsteinntrykk, er det godt utvalg av basisprodukter og fjernes dårlige varer?
  • Hvordan er prisinformasjon, merking av opprinnelsesland og lignende?
  • Har butikken kunnskapsrike og imøtekommende medarbeidere?
  • Hvordan er salgsfremmende tiltak i avdelingen?
  • Hvor stor er butikkens frukt- og grøntandel.
Powered by Labrador CMS